fredag 12 oktober 2012

Äntligen helg

Välkommen fredag!
Efter en vecka med extremt mycket arbete och sena kvällar och nätter
så är fredagen såå efterlängtad.
Att bara få lov att ta det lugnt och softa i soffan.


Jag hade som förhoppning att köra hem från jobbet vid halv fyra tiden idag
men som vanligt blev klockan mycket, mycket mer.
Jag är en tids optimist och när jag sitter där på jobbet
så är det bara det också och så det också och så rullar det på.
Jag måste bestämma mig för att jag helt enkelt bara ska gå hem när klockan är slagen.
Men det är svårt och det känns som om jag får jobba på det.
Det var bättre förr när jag hade en buss att passa eller barn som skulle hämtas på dagis.
Då fick jag helt enkelt bara gå annars blev det "kajko" av allting.

Jag har inte haft någon tid över att planera vad vi skulle äta i helgen.
Tiden har gått åt till jobbet så det fick göras med hjälp av telefonen på parkeringen vid affären.
Lite snacks fick inleda kvällen och soffan var precis så skön som jag hade väntat mig.

Det är såå skönt att kunna njuta och ha en orörd helg framför mig.

måndag 8 oktober 2012

Behåll fokus

Nu är det mycket att göra!
Idag blev det en sen kväll och parkerade min bil på garage uppfarten först klockan 22.
Arbetsuppgifterna blir många under dagens lopp och det är
så väldigt lätt att tappa fokus när alla påkallar ens uppmärkshet
och vill ha hjälp och ställer en massa frågor.
Det gäller att komma tillbaka till det som jag höll på mig innan jag blev avbruten
annars är det helt kört.

Det är så väldigt lätt att falla in i den "trallen" både hemma och på jobbet.
Men om jag håller kvar min tanke så är det mycket lättare.

Jag hann med lite mys i TV soffan tillsammans med
två smörgåsar och en kopp te när jag kom hem.
Mycket roligare än så blev det inte här på bloggen idag
trots att jag har haft en rolig dag på jobbet!

söndag 7 oktober 2012

Nervös söndag

En god kopp kaffe
Filt i soffan
Lite slö tittande på TV
Skön avkoppling såhär på söndag eftermiddagen.
 
Efter en tidigt morgon, samling vid 9:30 tiden
3 stycken 11-manna fotbollsmatcher
och väldigt blåsigt väder så kan jag känna att jag kan unna mig dessa minuter i soffan.
Lite paus kändes skönt och ögonlocken börjar bli lite tunga.
 
 
Idag var det dax för Lille Bror att spela lite matcher i fotboll.
De har bara spelat 11-manna match en gång tidigare.
Vår grann kommun anordnade en liten mini turnering för våra killar.
De kämpade på bra i tre matcher och de var rejält trötta när vi körde hem.
 
Lille Bror är målvakt och jag är lika nervös varje gång det är match.
Han skötte sig bra idag men flera gånger fick jag titta bort för jag vågade inte titta.
 
En trogen skara som står vi kanten och hejar på killarna.
Efter sex timmar i blåst så kändes det skönt att få komma hem och krypa in under filten.
 
Nu ska jag snart påbörja middagen och ikväll är det premiär för nya avsnitt av "Solsidan".
Jag gissar att större delen av svenska folket kommer sitta i soffan och
titta på Ove, Mickan och Alex i deras bekymmer på "Solsidan".
 
Jag har köpt en ny klematis som heter "Köningskind" och den har fått
plats i en av mina krukor.
Den blommar med stora, lila blommor, vilket jag är förtjust i.
 
Ha en skön söndag eftermiddag!

lördag 6 oktober 2012

Green Spice

Växterna från förra helgens inköp är nu nere i jorden.
Ja, nästan alla i alla fall.
Jag blev nöjd med rabatten.
Den del växter har funnits i rabatten ett tag och del har blivit utbytta.
Jag har hittat en ny favorit, Alunrot "Green Spice".
Otroligt vacker med sina lila randiga blad på ett grönt blad.
Super dekorativt.


Helgen är en tid som är fylld av roliga saker.
Jag blir så nöjd när jag hinner med mina planer.
Stor "Frulle" med hela familjen närvarande :-)
Lite roliga telefon samtal och planerings SMS
och sedan förberedde jag kvällens middag.

Lille Bror skulle spela handboll i Ystad och det är knappa timmen hemifrån oss.
När vi kommer hem på kvälls kvisten så är det ganska skönt att maten är klar.
Idag spelade killarna super, super bra!!!
och de vann med stora poäng.
Stämningen i bilen på hemvägen är på topp.
Nu vill vi hem och vår längtan efter en mysig hemmakväll är stor.

Det är en skön känsla, tillfredsställelsen.
En bra vecka avslutas med en skön helg.
Jag har fått lite bättre ordning i trädgården och jag har lite planer på ett nytt träddäck.
Och lite belysning som lyser upp växterna och gör den mörka vintern lite ljusare.

Hoppas din lördag har varit skön och du har hunnit njuta.

fredag 5 oktober 2012

Regnig fredag

Hujedamej, vilket busväder vi har haft idag!
Det har regnat som om himlen var öppen och det var bara grått och grått hela dagen.
Grått är i och för sig en fin färg men inte på himlen.
Den ska vara underbart "himmelsblå".


Fredagsmyset är här.
Det känns mycket mer välkommet när det börjar bli höst och mörkt.
Under sommar månaderna så är det inte på samma sätt.
Vi brukar hitta på en massa annat på fredagarna när det är ljust ute.
Det blir liksom lite mer flexibelt.

Men skolan är igång, aktiviteter är igång och vardagen är här.
Jag blev återigen sen på jobbet.
Jag var sist kvar på kontoret när jag bestämde mig för att gå hem.
Ibland är det svårt att slita sig och bara bege sig hemåt.
Det finns alltid något mer att göra.

Och ingen helgmat hade blivit inhandlad så det var bara och bita i det sura äpplet.
Men jag hade tur eftersom affären var relativt tom när jag var där.
Jag gjorde det lätt för mig och lagade tacos och min favorit, en taco snacker.

Jag hann precis färdig innan killarna i familjen kom hem från handbolls träningen.
Stora Syster skulle gå på 18 års fest och hon och hennes väninna
var så tjusiga i sina vackra kläder och fina make-up.

Ha en skön helg och ta hand om er!

torsdag 4 oktober 2012

Kanelbullens dag

Sitter nu i soffan och känner mig ganska nöjd med min dag.
Dessutom är det kanelbullens dag och kvällsfika
består av en GIGANTISK bulle och en god kopp kaffe.
Vi får se hur det går med sömnen efter den socker,- och koffein kicken.


I dagarna två har jag försökt att få till en liten träff med två andra familjer.
Det verkar vara helt omöjligt!!!
Att få till tre familjers kalendrar är en utopi.
Det är ganska skrämmande faktiskt, att vi är så uppbokade hela tiden.
Men jag ger inte upp.
Vi får börja titta på helger efter nyår och boka in något redan nu.

Dagens vatten gympa var jobbigt!!!
Och får att trötta ut mig ännu mer så simmade jag 500 meter efter gympan.
Och sen - den efterlängtade bastun!!
Efter den träningen så känns det inte lika "tufft" att trycka i sig en kanelbulle.

Nu är det dax att förhöra Stora Syster på samhälls kunskap,
prov i demokrati och diktatur.


onsdag 3 oktober 2012

Tidigt kväll

En kväll som blev både sen och tidig.
Hur går det ihop?

Möten, möten och åter möten.
Det vanliga arbetet får göras efter alla möten
och klockan hann bli åtta innan jag satte mig i bilen och körde hem.

Allting blir så konstigt när det blir sena kvällar på jobbet.
Allting som jag normalt brukar göra i hemmet blir inte gjort.
Jag är ganska trött efter 12 timmars arbete
och soffan ser ganska inbjudande ut.
Först en lång och varm dusch och sedan myskläder.
En god kvällsfika och sen är jag helt "däckad" i soffan.

Men jag är inte så förtjust i att somna i soffan
så när jag kände det dra i ögonlocken tackade jag för mig och kröp ner i min sköna säng.
Jag somnade som en stock och sov i över åtta timmar.

Så kvällen blev både sen och tidig.
Sen ur arbets synvinkel och en tidigt kväll att krypa till kojs.

"Tomorrow is another day"

tisdag 2 oktober 2012

The Black Beauty

Nu är det fullt ös på jobbet!
Åååhh, vad jag gillar när det är tempo och saker och ting händer.
Det fixas och trixas, telefonen går varm och utredningar ska plockas fram.
Just denna vecka och två veckor framåt är det som allra mest att göra.
Det gäller att ligga i för det finns ingen "turning back"
För att jag ska orka gäller det att sova och äta ordentligt!


God kväll på er pigga och glada!
Gissa vad jag har handlat?
Rätt, en ny "Black Beauty".

I vår lilla småstad har det öppnat en ny cykelaffär och de hade superfina öppningserbjudanden.
När jag kom hem från jobbet så körde jag och Lille Bror dit för att titta
och vi kom hem med en cykel till mig.

Vi har varit en cykel kort i vår familj.
Stora Systers cykel har blivit stulen två gånger inom loppet av ett år
och vi har inte blivit färdiga till att köpa en ny.
Och min cykel (som hon nu har cyklat på) är över 20 år gammal.
Trots sina år på nacken är den väldigt välbehållen men jag tyckte
att jag ville unna mig en ny fin cykel.

Och så fint den rullade!
Jag invigde den när jag skulle iväg på min vatten gympa och
jag kände mig som Hedvig, ni vet hon i det gamla barn programmet "Från A till Ö".

Jag var så glad och lycklig över min nya cykel!
Tänk att en sådan materiell sak kan skänka sådan glädje!

See ya later!

måndag 1 oktober 2012

Höstplanering

Idag är det 1 oktober.
Tänk att bara för 2 månader sedan var det högsommar och vi kunde sitta utomhus och äta frukost.
Tiden går så fort och det gäller att tänka till annars springer tiden ifrån oss.
Min lavendel blommar fortfarande jätte mycket.
Jag vet inte om det är normalt att den är i full blom så här års.


Jag satt idag och tittade i kalendern och försökte planera in lite aktiviteter
som jag vill att vi ska hitta på under hösten.
Plötsligt insåg jag att helgerna börjar ta slut och helt plötsligt är det advent och jul.
Det är en konst att få en bra balans mellan jobb och helg.
Jag är en väldig tidsoptimist och vill så mycket.
Det kan bli lite för mycket ibland och då blir det inte speciellt njutbart.
Jag vill försöka få till någon fest och någon trevlig middagsbjudning
Lite mys med familjen är alltid uppskattat och sen har vi en utställning med Tutankhamons grav inplanerat.

Men jag skulle vilja göra mycket mer men det tänker jag inte planera in.
Jag får hålla igen på allt som jag vill göra.
Av erfarenhet så brukar jag vilja för mycket och det misstaget ska jag inte göra i år.
Lite lagom av allting är den bästa mixen.

Nu är det läggdax.
Sov gott kära du!

söndag 30 september 2012

Höstfint i krukorna

Tänk vad lite värktabletter kan åstadkomma!
De har gjort nytta, de där små rackarna.
Jag fick planterat lite av mina växter i alla fall.
Det gick inte fort men om jag gör lite i taget så blir jag till slut färdig.


God kväll på er alla.
Har ni hunnit att äta middag ännu?

Vi kör en pizza idag.
Det var Stora Syster som var sugen på "skräpmat" som hon uttryckte det.
Och det var alla vi andra också tydligen.
Jag var inte alls speciellt sugen på att ställa mig och laga mat.
Jag har varit igång sedan halv tio idag och min rygg talade om för mig att jag behövde vila.


Efter Lille Brors handbollsmatch så påbörjade jag mitt planterings arbete i trädgården.
Det gick i super låååångsamt men om jag använder min kropp på rätt sätt så fungerar det någorlunda.
Ett träd, en buxbom och lite ljung fick komma ner i sina krukor.
Det var så tomt på framsidan eftersom vi har mycket stenläggning.
Det behövdes något på höjden och trädet gjorde susen.
Det blev lite mer levandes och jag hoppas att trädet klarar sig över vintern.

Fin, fina perenner - lila och silver är jätte fint tillsammans!

Ett av mina gräs i fortfarande i full blommning.
Lite av växterna fick komma i jorden idag.
Resten får vänta tills någon dag i veckan.

Stora Syster har spelat fotbollsmatch i Helsingborg
och hemfärden blev en plats i passagerar sätet för mig.
Hon körde hela vägen hem, motorväg i ganska mycket trafik.
Det gick super bra och det börjar flyta på ganska bra nu.

Nu ska jag köra och hämta pizzan.
Det blir en tidigt kväll idag så jag kan vakna utvilad inför nästa veckas arbete.
Kramizar!

Ryggont

Vilken hemsk natt jag har haft!
Min rygg och höft har värkt så in i bomben.
Att vända sig i sängen har varit ett helt företag.
Det har helt enkelt inte gått och sova ordentligt, bara lite halvslummer.
Allting är bara väldigt märkligt!
Hur kan det bara bli så?
Jag har ju inte gjort något speciellt, bara legat i soffan någon timme på kvällskvisten....
Jag förstår inget alls.
Nu har jag tagit en värktablett, Diklofenak, och förhoppningsvis släpper det onda snart.

Igår tillbringade jag några timmar på min favorit plantskola, Flyinge Plantskola.
De har helt underbara växter och jag köpte på mig en hel del.
Nu ska det bytas ut i någon rabatt och hålor ska fyllas igen.
Det blev även ett litet träd.
Men en liten chokladblomma fick även följa med hem.
De är så underbart vackra, jag älskar färgen!
När jag är färdig med planeringen kommer det bilder.

Men jag undrar hur detta ska gå till - med min onda rygg?
Jag är precis hemkommen från Lille Brors handbolls match, förlust idag igen.
Min plan var att jag skulle arbeta lite i trädgården och göra lite höstfint...
Dessa planer kommer gå käpp rätt åt fanders med min rygg.
Jag kan knappt röra mig.

Jag hatar när det blir så här!!!

lördag 29 september 2012

Halv åtta hos Bengtssons

Lördagsmorgon, visst är det ett underbart ord.
Att kunna sova tills du vaknar av dig själv.
Att kunna äta frukost i lugn och ro tillsammans hela familjen.
En helt orörd dag framför mig som jag kan fylla med livskvalité.

Idag så ska vi servera en 3 rätters meny hemma hos oss
Vi ska göra en variant på "Halv åtta hos mig".
Jag kunde känna att jag behövde göra något annat på lördagarna.
Lördag kvällarna behövde förgyllas lite mer än vanligt.
Vi har delat in oss i två lag och vi ska planera menyn tillsammans.
och sedan ska det tillagas tillsammans.

Lille Bror och jag har diskuterat under veckan och för att göra honom glad
har han fått bestämma vad vi ska äta.
Han har verkligen gått in för det och letat på internet och i kokböcker.

Kvällens meny bestod av följande:
Förrätt - kräftsoppa med parmesan kex
Varmrätt - Panerad och friterad rödspätta, kokt potatis och hemmagjord remoulade sås.
Efterrätt - Äpple kompott med "crumble" och vaniljglass.
Allting smakade jättebra och våra gäster satta höga betyg på oss.
Nästa gång är det Stora Syster och Makens tur.
Varje "team" får själv bestämma vad vi ska äta och den enda reglen är att
maten ska tillagas från grunden.

Nu har lördagen passerat och vinet i glaset är slut.
Och när jag skulle resa mig upp ur soffan och gå och göra mig i ordning för kvällen
så kom jag inte upp ur soffan.
Hela höften hade låst sig och jag var helt oförmögen att resa mig upp.
Och det gjorde SKITONT!!!

Maken fick hjälpa mig upp och jag kan knappt röra mig nu.
Vad konstiga saker man kan råka ut för, bara helt plötsligt!
Jag ska försöka gå och lägga mig nu med förhoppning att allt ska vara som vanligt imorgon.
God natt kära du!

fredag 28 september 2012

Redan fredag

Det har varit en skön vecka och jag har hunnit med en hel del.
Men trots det kommer fredagen alldeles för fort.
Veckan har sprungit förbi och jag lämnade jobbet relativt tidigt för att hämta ut
biljetter till Tutankhamon utställningen som visas på Malmö Mässan.
Det ska bli jätte spännande att få komma dit och beskåda alla dessa vackra saker
och få känna historiens vingslag svepa förbi.

Nu sitter vi här i soffan och är mätta och belåtna efter dagens middag.
Det var bara Lille Bror och jag som spenderade fredags middagen tillsammans.
Stora Syster och pojkvännen firade sitt förhållande på restaurang.
Maken är i Hamburg på konferans.
Igår så blev jag så otroligt sugen på "Flygande Jakob".
När jag precis hade flyttat hemifrån så lagade jag det ganska ofta.
Men jag kan inte komma på att jag har serverat det på många, många år.
Lille Bror hade ingen aning om vad det var för något men han blev glatt överraskad.
Nu har Stora Syster och pojkvännen landat här hemma och vi softar framför TVn.

Imorgon är det varken fotboll eller handboll och det innebär sovmorgon.
Ha en fortsatt skön helg!

torsdag 27 september 2012

Kvällspromenad i Skrylle

En ny, fin kudde från Hemtex pryder numera min soffa i vardagsrummet.
Den passade utmärkt in med soffans färger och jag föll direkt för mönstret.
Det är så lätt att förändra sitt hem med färg och form.
Om basen är neutral är det lättare att byta ut accenterna
och vips får du ett helt nytt utseende.

Torsdag är träningsdag för alla i familjen!
Även jag har kommit igång ordentligt med träning.
Det är mest blöta aktiviteter som tex simning och vatten gympa.
Men idag hade jag bestämt med min gamla goda vän från gymnasie tiden.
En lång promenad i Skrylle.
Fem kilometers spåret är ett elljus spår men gud vad det var mörkt.
Det var tur att vi var två stycken för annars hade jag blivit lite mörkrädd.
Vet ni hur mörkt det är i skogen?
Vi bor i upplysta samhällen och får sällan uppleva det riktiga mörket.

Det var en trevlig tur och tempot var ganska högt.
Det kändes bra i min häl och förhoppningsvis är mina problem på väg bort.
Jag kämpar på med mina stretching övningar.
Inte så ofta som jag hade velat men från att gå från 0% till några gånger i veckan är bättre än inget.

onsdag 26 september 2012

Shopping på Nova Lund

Vilket ösregn det har varit idag!
Jag har verkligen inte känt för att gå utomhus utan bara kura ihop mig i soffan med en filt.
Men icke sa nicke!
Joy butikerna hade 30% på alla sina produkter och det gäller att passa på.
Jag hade spanat in en jacka där och 30% avdrag på priset är inte fy skam.

Jag körde direkt efter jobbet till Nova Lund.
Resterande av familjen var iväg på träning så det var inte så att någon blev lämnad ensam hemma.
Jag hade kollat in jackan för någon vecka sedan och i min värld så var den svart.
Men när jag väl fick se den igen insåg jag att så var inte fallet.
Den var mer brun än svart men det gick lika bra det.

När jag väl går runt i butiken och botaniserar ibland alla nya höst nyheter
så blir jag så sugen på att handla en massa nya kläder.
Jag brukar inte handla så mycket kläder och när jag väl är sugen
brukar jag handla en hel del.
Sagt och gjort.
Två klänningar och ett par byxor fick också följa med mig hem samt någon scarves och lite tights.
Jag kände mig nöjd med mina inköp och längtar till jag ska använda dem.

Det är alltid roligt att förnya sig lite i garderoben.
Jag är ingen slav under modet.
Jag handlar det som jag är sugen på.
Det senaste modet tar lite tid för mig att tycka om.
Enligt alla marknads undersökningar så är jag en s.k. "late adapter".
Men det passar mig utmärkt.
Det blir så jobbigt om jag måste vara först ut med allting.
Det finns varken tid eller pengar till det.

Jag är nöjd och glad på detta viset.
Passar mig alldeles utmärkt.


tisdag 25 september 2012

Vattengympa

Nya Marabou favoriter i affären!
Jag har en förkärlek att prova nya saker
så när jag såg dessa i affären så var jag bara tvungen att handla dem.

Tisdag och alla ska iväg på träning.
Jag är taggad inför min vatten gympa och det är så skönt efteråt.
Jag tar i för kung och fosterland och jag känner att det gör nytta.
Alla är samlade framåt kvällskvisten och vi öppnar upp våra choklad.

Vi tycker alla olika och jag gillar dem båda två.
Men mandelsplit får lite högre poäng.
Crynchy Corn vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva, choklad med salt smak.
Väldigt speciell men på något konstigt sätt så gillade jag den.

Sängen kallar och det är så skönt att få somna när kroppen är trött av motion.
Att det ska ta 40 år att förstå det....

måndag 24 september 2012

Fint på kyrkogården

Regn, regn och åter regn.
Imorse när Lille Bror körde till skolan så tyckte jag synd om honom.
Det regnade rejält och han har en bit till skolan så han hinner bli ordentligt blöt innan han kommer fram.
Och det är fyra år kvar som han ska cykla till skolan.
Han har ett bra regnställ och det kommer nog bli använt många gånger
kanske tom utslitet...

Men jag har tur när det gäller det ialla fall.
Jag stiger i stort sett ut genom ytter dörren och är framme på min arbetsplats
utan att behöva gå några längre sträckor utomhus.

Men jag fick min beskärda del senare på eftermiddagen.
Jag hade nämligen bestämt med min mor att vi
skulle köra till kyrkogården och göra lite höstfint på våra gravar.

Bild från förra året.
"Gummikrukor" passar till mycket. Här får de perenna ljungen rejält med plats!
Plantagen hade ett bra erbjudande på perenn ljung,
Fyra stora plantor för 100 kronor.
Jag passade på och köpte åtta stycken för krukorna där hemma behövs också fyllas på.
Fortfarande blommor mina Margeritor med fina vita blommor men
det känns alldeles för mycket sommar med dessa.
De kommer åka väck.
Kanske inte idag då eftersom jag var rejält blöt när jag kom hem från kyrkogården.

Det blev en lång dusch och sedan myskläder i soffan.
Lugnt och skönt en måndag, trots höstrusket börjar komma med ordentlig kraft.

Men det känns bra i hjärtegropen att det har blivit fint på graven.

söndag 23 september 2012

Symaskinsdag

Söndag = Fotboll eller handboll
Idag är inget undantag.

Först ut är Lille Bror, i Klågerup.
Det var med andan i halsen som vi kom dit.
Tränarna hade sett fel med 1 hel timme.
Men sen...
Hade jag tur...
Stora Systers match var INSTÄLLD!!!
Helt plötsligt fick jag hela eftermiddagen till mitt förfogande.

Vad ska jag helt plötsligt göra nu då???
Det är bara att göra slag i saken.
Jag har en hel STOR, blå IKEA påse med kläder som ska lagas samt lite annat smått och gott som ska sys.
Nu finns det tid till det.
Jag har en tendens att skjuta upp tåkiga saker på framtiden.
Och så går jag runt och tänker att jag måste göra det hela tiden
och så blir jag lite stressad och sur på mig själv
att jag aldrig gör det.
Varför fungera jag så?
Är det inte bättre att göra det meddetsamma så är jag av med problemet?

När jag gick och la mig på kvällen så kände jag mig så nöjd med mig själv.
Jag satt i soffan och bara njöt över min dagsinsats i säkert 15 minuter.
Lampan i hörnet är ett nytt fynd.
Jag har letat ganska länge efter en lampa som är med svart fot, bara sådär rakt upp och ner.
De flesta som finns i affärerna är i glansiga och silvriga.
Inte det som jag vill ha.
Det bästa av allt är att den var nedsatt från 499 kronor till endast 99 kronor.
Lampskärmen var dyrare!
Jag tog de två sista och nu lyser den ena på buffén och den andra på TV bänken.
Mitt i prick!

Något annat som är mitt i prick är denna underbart vackra ljusstake som min goda vän Nettan har gjort.
På en köpt ljusstake har hon använt servetter och klistrat på.
Helt underbart vacker!
Nu pryder den min buffé och strålar ikapp med lampan.
Ett stort tack!

lördag 22 september 2012

Mumma för själen

Idag har det varit en sådan dag som bara är mumma för själen.
Det har inte hänt något sådär utöver de vanliga helgaktiviteterna men jag har upplevt
en enorm tillfredsställelse med livet och allt som händer runt omkring.


Jag inledde morgonen med att börja förbereda inför kvällens gäster.
Det är inte vilka gäster som helst utan det är vår goda, goda vänner!!!
Det var premiär för Lille Brors handboll och dagens motstånd var ett av Lunds bästa P00 lag.
Det kan ibland vara svårt att hävda sig gentemot så duktig killar.
De kämpade på bra och trots förlust så var de glada och lyckliga.
Det är så skönt att se deras förvandling på planen till riktiga kämpar
Sen när de går av planen så är de goa småkillar igen.

Väl hemma igen så är det lite förberedelser kvar innan gästerna dyker upp!
Vi tänkte sitta i uterummet men värmen var inte riktigt där så vi fick hjälpa till lite med element.
Det blev precis lagom varmt.
Makens önskemål om förrätt var något som vi kunde dricka snaps och öl till
Det är inte så ofta det dricks snaps.
Oftast bara till våra svenska högtider och ibland blir lite för länge mellan dessa tillfälle.
Toast Skagen passade utmärkt till snaps
och gud vad gott det var, hela kombon!!!
Nu är det mörkt ute vid sjutiden.
Tänk när vi skruvar tillbaka klockan.
Hujedamig vad det blir mörkt då!!!
Fyllda kycklingfiléer med balsamico marinerade morötter.
Titta på vinglasets fot.
Där ser du en ny fiffig sak som de hade på Cervera.
En liten stjärna som man kan skriva på och sedan sätter man på den på glaset.
Visst är det fiffigt!
Nu behöver jag inte springa och leta efter mitt glas mer.
Två tokiga härliga människor!
Ni är bara BÄST!!!!
Dagens efterrätt - en Key Lime Paj med marängtäcke!
Den föll alla i smaken.
Även jag fastnade på bild tillsammans med Stewe.
 
Min fina mjölk kanna som jag använder flitigt.
Den är köpt på en hantverksmässa av en tjej (som jag inte kommer ihåg namnet på)
som gjorde så otroligt fina saker.
Jag kommer ihåg att jag stod och vände och vred på alla hennes saker
och drömde att allt fanns hemma hos mig.
Min kära mor kom ihåg det och när jag sedan fyllde år någon vecka efter mässan
så gav hon mig denna.
Tack kära du för att du kom ihåg det.
Min goa Make, som ställer upp i vått och torrt på oss.

Det har varit en dag där känslan av glädje och lycka kommer finnas kvar hos mig.
Den känslan kommer jag sufra på ett tag!

fredag 21 september 2012

Köttbullar på IKEA

Min inledning på helgen startade på IKEA
tillsammans med Stora Syster.


I den nya IKEA katalogen finns det många nya saker
men det är skillnad och se dem i en katalog och i verkligheten.
Stora Syster vill ha en stor, mysig fåtölj till sitt rum och IKEA
har ju en del möbler... så vi två bestämde oss för att tillbringa fredagkvällen där.
Lille Bror och Maken var iväg på handbolls träning och pizza kväll
så det blev alldeles utmärkt för vår del.

Det fanns många fåtöljer att välja på men det var bara en som föll oss i smaken.
Dessvärre körde vi min lilla bil och i den går det inte in en fåtölj.
Istället bestämde vi oss för att äta köttbullar för 19 kronor.
19 kronor, helt otroligt billigt!!!!
Helt OK dessutom.

Det blev en mysig och skön uppstart på helgen
och jag somnade gott.