lördag 20 oktober 2012

Höstmiddag

Att säga att hösten är jobbig, dyster och tråkig känns fel idag.
Solen har strålat från en klarblå himmel och temperaturen har touchat 20 graders strecket.
Helt underbart.
Alla dessa vackra färger som finns överallt på buskar och träd är så fantastiskt vackert!
Jag älskar hösten!


Jag körde Stora Syster till Järavallen, som är ett strövområde längs den skånska kusten.
De var några tjejer som hade "friluftsliv" i läxa.
Jag passade på att gå en sväng och känna solens strålar värma och havets bris.
När jag kom hem igen gick jag en liten runda och fotograferade lite vackra höst löv.


Det mesta i trädgården är klart inför hösten.
Där är några "luckor" kvar i rabatterna och nästa helg har jag planerat in ett besök
till min favorit plant skola i Flyinge.

Maken och Lille Bror for iväg till Helsingborg för att spela serie match i handboll
men jag fick snällt stanna hemma.
Jag vill alltid följa med och se honom spela men ibland fungerar inte tids schemat.
Vi skulle ha gäster på middag på kvällen och det är lite att förbereda.
Det blev en lång dag framför kastrullerna men det blev en lyckad höstmiddag
med vildsvinskarré och potatis,- och blomkålspuré, gräddsås, fruktchutney och lite gröna tillbehör.
Det känns skönt när det gästerna tycker om maten.
Det är alltid väldigt subjektivt det där med smaken.


Våra kära döttrar tillbringade även kvällen tillsammans med oss vuxna.
De har gått i samma klass i grundskolan och håller fortfarande ihop.
De är så trevliga och skötsamma och det är roligt att de ibland
kan ta sig tid att umgås med oss "gamlingar".


Kvällens dessert "Kola & Lingonpaj"
Den var ett gott och höstigt inslag.

Det är alltid trevligt att umgås och äta gott tillsammans men
jag undrar alltid "Var kommer alla dessa glas ifrån?"

fredag 19 oktober 2012

Kaos på jobbet

Jag hade totalt missat en deadline!!!
Men som tur är upptäckte jag det i tid.
Det är inget roligt att missa tiden med TRE HELA DAGAR.
Hur kunde jag bara se så fel i tidplanen?

Men skam den som ger sig.
Det blev en totalt utflippad dag med många, många telefon samtal för att få allting på plats
och när klockan var 16:58 så skickade jag in rapporten.
Deadline var klockan 17:00....

Sen gick luften ur mig och jag bara stängde igen och körde hem.
Inom affären och handla mat och sen hem och hälla upp lite vin i glaset innan maten påbörjas.
Jag gjorde det lätt för mig och köpte tomatsoppa och färsk tortelino i soppan.
Soffan och TV med en mysig film och John Lennon, Nowhere Boy.

Som jag brukar säga
"Taco gonatt"

torsdag 18 oktober 2012

Vattengympa

Idag hade jag bestämt mig för att gå på vatten gympa.
Trots att tiden var knapp och då är det lätt att strunta i det så cyklade jag iväg.
Och det är aldrig speciellt roligt att hoppa i det kalla vattnet men när du väl är i och
har börjat röra på dig så fryser du inte.
Och det är så skönt efteråt, den där känslan är obeskrivlig.
Och bastun, den är bara bäst!

Men ryggen fick sig nog en liten törn för redan på kvällen kände jag av den
och det är inget gott tecken.
Jag hade noll knop efteråt och hör och häpna jag slumrade till i soffan.
Men bara en liten stund, det är aldrig skönt och gå upp sedan och göra sig ordning
Då vaknar du till och sedan när du väl ska gå och knyta till kojs så kan du inte sova.

onsdag 17 oktober 2012

Microvågsugn

Nu är den nya micron på plats!
Det gick mycket smidigare att montera in den än vad vi planerat
och den är redan invigd av Lille Bror.
En stor kopp varm choklad - snabbt och smidigt.
Det har varit lite omständigt att inte ha en micro, att värma maten i ugnen och spisen.
Men det är inga världsliga problem utan rent av bara I-landsproblem.


Idag har jag arbetat hemma eftersom Lille Bror inte kände sig så kry i morse.
Huvudvärk och ont i magen så det har blivit några små vita tabletter.
Nu såhär på kvällskvisten så mår han bättre.

Dagen har flutit på och min mor har också varit här hemma.
Två veckors stryktvätt har blivit omhändertagen och det är
alldeles underbart skönt att kunna hänga in kläderna i garderoben,
strykna och fina.

Extra lyx idag blev en god lunch med goda frallor och hemmagjord räksallad.
Dessa "mellan" dagar är verkligen plus i vardagen.
Jag tjänar in minst 1,5 timme
frukost vid datorn
skippar duschen på morgonen
myskläder på hela dagen
och ingen transport tid.

Ha en skön onsdag kväll!

tisdag 16 oktober 2012

Hello!

Dagarna susar förbi och nu är det redan mitten av oktober. Hela förra veckan blev det väldigt långa dagar, först långt in på småtimmarna innan jag slog igen locket på datorn.
Det märks att jag inte är 25 år längre för det sitter fortfarande i, bristen på sömn alltså! Nu börjar jag bli normal igen. Jag skriver lite mer imorgon igen.
Kram till er alla!

- Posted from my I-Phone

Bragden i Berlin

Vilken fotbolls kväll!!!
Våra svenska landslags killar bjöd på en fotbolls show jag sällan skådat..
Att hämta upp ett underläge med fyra mål mot ett av världens bästa fotbolls lag och dessutom på bortaplan.
Det är en bragd som heter duga!!!
Vi var helt i extas under andra halvlek och när slutsignalen gick kändes det som om taket lyfte.
Vi får nog räkna oss till skaran av fotbollsnördar...


Men det fanns även andra fotbolls aktiviteter inplanerade under denna kväll.
Lille Brors fotbolls lag hade föräldrar möte och berättade lite planer inför framtiden.
Jag är en person som tycker om att engagera mig och planera hade tagit tag i lite smått och gott.
Vi tänkte bilda en liten föräldrar kommité som arrangerar roligheter för pojkarna.
Och som vanligt blir det alltid diskussioner om alla roligheter ska finansieras.
Men vi var överens om att det var demokrati som skulle gälla och
om att vi får vårda våra "stjärnor" om de ska fortsätta spela fotboll.

När jag cyklade hem var det mörkt och oktober nattens "stjärnor" lyste från en klar himmel.

måndag 15 oktober 2012

Mörkerkörning

Nu är mörkret här tidigt på kvällarna.
Ljusen brinner varje kväll i ljusstakarna och det är mysigt.
Idag blev det ingen övertid och det betyder middag tillsammans med familjen.
Och det blev en god taco gratäng som är jätte lätt och smidig och barnen fullkomligt älskar den.
Maken och Lille Bror kör iväg till sin handbolls träning och Stora Syster och jag kör till Nova Lund.
Vi behövde inget egentligen men vem gör det?
Det gör man aldrig nu utan det är bara suget att shoppa faller på ibland.
Stora Syster var sugen på stora mysiga tröjor och Lille Bror behövde faktiskt lite underkläder och strumpor.

Hela vägen dit var det Stora Syster som körde och det går bättre och bättre.
Hemvägen blev en längre runda och mörkret är inte så skrämmande längre.

Nu känns det som vi är redo att börja köra i stadstrafik, allt det där med filkörning och planera sin körning framåt. Det är det som är det svåra, förutom vänster sväng på 90 väg. Den är ganska trixig den med.

God kvälls fika framför TV och en tidigt kväll i sängen.

söndag 14 oktober 2012

50 år på Kulturen

Grattis på din 50 års dag kära Ann-Louise!
En annorlunda 50 års uppvaktning stod på dagens agenda.
Först en rundvandring i Lunds kulturkvarter och sedan en brunch på Kulturkrogen.
En super trevligt upplägg!

Alla gästerna samlades utanför Kulturen i Lund för att i gemensam trupp
vandra runt i de kultur historiska kvarteren i Lund.
Det var bokat en guide för dagens äventyr och Lars kunde verkligen berätta.
Vi lyssnade om allt han hade att berätta om den 1000 åriga staden.

Den vackra Domkyrkan med sina två "Lunapågar".
Det är namnet som de två tornen har fått av folket.

Runt hela det historiska Lund gick det en ringmur och man hade bevarat en del av muren.
I det röda tegelhuset fanns delar av muren.
Man hade helt enkelt byggt huset på muren.
En vacker stentavla som var upphittat 7 meter ner i marken.
I parken, som heter Lundagård, som ligger runt Domkyrkan och Universitetet finns mycket historia.
Lars trollbinder oss och berättar om en det ena och än det andra.
Alla träden som står i Lundagård är planterade på exakt samma platser som förr 1000 år sedan.

Det berömda "Kungshuset".
Här bodde många av de danska kungarna och även några av de svenska.

Ann-Louise, Maken och Lille Bror lyssnar till berättelsen om Universitetes sfinxer.
Vårt vackra universitet!
Pampigt och stort lyser det upp Lundagård.
Det blev många presenter och vi visste alla vad hon gillar.
Choklad och fina viner!
En fin stor buffé stod uppdukad och det var bara att förse sig med allt gott.
Många goda sallader och röror och vi blev ordentligt mätta.

Så mätta att vi skippade kvällens middag.
Men en god sockerkaka med äpple i fick stilla vårt socker sug.

Vilken underbar helg jag har haft!
Bara en massa roliga upplevelser och tid tillsammans med familj och vänner.
Precis så som jag vill att det ska vara.

lördag 13 oktober 2012

Tutankhamon utställning

Välkommen lördag!
En stor frukost buffé med mycket godsaker startade upp lördagen.
Mysigt och GOTT!
Jag hade inhandlat en massa goda köttpålägg, goda marmelader, nutella, räksallad,
goda juicer, gott bröd och färsk frukt.
Det skulle bli en heldag med familjen! 

I Malmö pågår en stor utställning om Tutankhamon och vi hade bokat biljetter till idag.
Efter en mättande frukost begav vi oss iväg och jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig.
Men det var en fantastisk utställning!!!
Väl värt sitt pris.
Det tog lite drygt 2 timmar att vandra runt tillsammans med en audio guide.
Jag blev helt förstummad över alla vackra saker som har funnits i graven
mitt ute i Afrikas öknen.
Vilka enorma rikedomar som fick följa med den unga faronen som levde för över 3000 år sedan.


Lunch på IKEA, 8 köttbullar för 19 kronor.
Helt OK för plånboken.
Helt OK för magen med.
Själen hade nog önskat något mer men idag fick det duga med detta.

Kvällen blev en lugn och skön kväll framför en bra film.
Kudden kändes skön när det var dax att krypa till kojs!

fredag 12 oktober 2012

Äntligen helg

Välkommen fredag!
Efter en vecka med extremt mycket arbete och sena kvällar och nätter
så är fredagen såå efterlängtad.
Att bara få lov att ta det lugnt och softa i soffan.


Jag hade som förhoppning att köra hem från jobbet vid halv fyra tiden idag
men som vanligt blev klockan mycket, mycket mer.
Jag är en tids optimist och när jag sitter där på jobbet
så är det bara det också och så det också och så rullar det på.
Jag måste bestämma mig för att jag helt enkelt bara ska gå hem när klockan är slagen.
Men det är svårt och det känns som om jag får jobba på det.
Det var bättre förr när jag hade en buss att passa eller barn som skulle hämtas på dagis.
Då fick jag helt enkelt bara gå annars blev det "kajko" av allting.

Jag har inte haft någon tid över att planera vad vi skulle äta i helgen.
Tiden har gått åt till jobbet så det fick göras med hjälp av telefonen på parkeringen vid affären.
Lite snacks fick inleda kvällen och soffan var precis så skön som jag hade väntat mig.

Det är såå skönt att kunna njuta och ha en orörd helg framför mig.

måndag 8 oktober 2012

Behåll fokus

Nu är det mycket att göra!
Idag blev det en sen kväll och parkerade min bil på garage uppfarten först klockan 22.
Arbetsuppgifterna blir många under dagens lopp och det är
så väldigt lätt att tappa fokus när alla påkallar ens uppmärkshet
och vill ha hjälp och ställer en massa frågor.
Det gäller att komma tillbaka till det som jag höll på mig innan jag blev avbruten
annars är det helt kört.

Det är så väldigt lätt att falla in i den "trallen" både hemma och på jobbet.
Men om jag håller kvar min tanke så är det mycket lättare.

Jag hann med lite mys i TV soffan tillsammans med
två smörgåsar och en kopp te när jag kom hem.
Mycket roligare än så blev det inte här på bloggen idag
trots att jag har haft en rolig dag på jobbet!

söndag 7 oktober 2012

Nervös söndag

En god kopp kaffe
Filt i soffan
Lite slö tittande på TV
Skön avkoppling såhär på söndag eftermiddagen.
 
Efter en tidigt morgon, samling vid 9:30 tiden
3 stycken 11-manna fotbollsmatcher
och väldigt blåsigt väder så kan jag känna att jag kan unna mig dessa minuter i soffan.
Lite paus kändes skönt och ögonlocken börjar bli lite tunga.
 
 
Idag var det dax för Lille Bror att spela lite matcher i fotboll.
De har bara spelat 11-manna match en gång tidigare.
Vår grann kommun anordnade en liten mini turnering för våra killar.
De kämpade på bra i tre matcher och de var rejält trötta när vi körde hem.
 
Lille Bror är målvakt och jag är lika nervös varje gång det är match.
Han skötte sig bra idag men flera gånger fick jag titta bort för jag vågade inte titta.
 
En trogen skara som står vi kanten och hejar på killarna.
Efter sex timmar i blåst så kändes det skönt att få komma hem och krypa in under filten.
 
Nu ska jag snart påbörja middagen och ikväll är det premiär för nya avsnitt av "Solsidan".
Jag gissar att större delen av svenska folket kommer sitta i soffan och
titta på Ove, Mickan och Alex i deras bekymmer på "Solsidan".
 
Jag har köpt en ny klematis som heter "Köningskind" och den har fått
plats i en av mina krukor.
Den blommar med stora, lila blommor, vilket jag är förtjust i.
 
Ha en skön söndag eftermiddag!

lördag 6 oktober 2012

Green Spice

Växterna från förra helgens inköp är nu nere i jorden.
Ja, nästan alla i alla fall.
Jag blev nöjd med rabatten.
Den del växter har funnits i rabatten ett tag och del har blivit utbytta.
Jag har hittat en ny favorit, Alunrot "Green Spice".
Otroligt vacker med sina lila randiga blad på ett grönt blad.
Super dekorativt.


Helgen är en tid som är fylld av roliga saker.
Jag blir så nöjd när jag hinner med mina planer.
Stor "Frulle" med hela familjen närvarande :-)
Lite roliga telefon samtal och planerings SMS
och sedan förberedde jag kvällens middag.

Lille Bror skulle spela handboll i Ystad och det är knappa timmen hemifrån oss.
När vi kommer hem på kvälls kvisten så är det ganska skönt att maten är klar.
Idag spelade killarna super, super bra!!!
och de vann med stora poäng.
Stämningen i bilen på hemvägen är på topp.
Nu vill vi hem och vår längtan efter en mysig hemmakväll är stor.

Det är en skön känsla, tillfredsställelsen.
En bra vecka avslutas med en skön helg.
Jag har fått lite bättre ordning i trädgården och jag har lite planer på ett nytt träddäck.
Och lite belysning som lyser upp växterna och gör den mörka vintern lite ljusare.

Hoppas din lördag har varit skön och du har hunnit njuta.

fredag 5 oktober 2012

Regnig fredag

Hujedamej, vilket busväder vi har haft idag!
Det har regnat som om himlen var öppen och det var bara grått och grått hela dagen.
Grått är i och för sig en fin färg men inte på himlen.
Den ska vara underbart "himmelsblå".


Fredagsmyset är här.
Det känns mycket mer välkommet när det börjar bli höst och mörkt.
Under sommar månaderna så är det inte på samma sätt.
Vi brukar hitta på en massa annat på fredagarna när det är ljust ute.
Det blir liksom lite mer flexibelt.

Men skolan är igång, aktiviteter är igång och vardagen är här.
Jag blev återigen sen på jobbet.
Jag var sist kvar på kontoret när jag bestämde mig för att gå hem.
Ibland är det svårt att slita sig och bara bege sig hemåt.
Det finns alltid något mer att göra.

Och ingen helgmat hade blivit inhandlad så det var bara och bita i det sura äpplet.
Men jag hade tur eftersom affären var relativt tom när jag var där.
Jag gjorde det lätt för mig och lagade tacos och min favorit, en taco snacker.

Jag hann precis färdig innan killarna i familjen kom hem från handbolls träningen.
Stora Syster skulle gå på 18 års fest och hon och hennes väninna
var så tjusiga i sina vackra kläder och fina make-up.

Ha en skön helg och ta hand om er!

torsdag 4 oktober 2012

Kanelbullens dag

Sitter nu i soffan och känner mig ganska nöjd med min dag.
Dessutom är det kanelbullens dag och kvällsfika
består av en GIGANTISK bulle och en god kopp kaffe.
Vi får se hur det går med sömnen efter den socker,- och koffein kicken.


I dagarna två har jag försökt att få till en liten träff med två andra familjer.
Det verkar vara helt omöjligt!!!
Att få till tre familjers kalendrar är en utopi.
Det är ganska skrämmande faktiskt, att vi är så uppbokade hela tiden.
Men jag ger inte upp.
Vi får börja titta på helger efter nyår och boka in något redan nu.

Dagens vatten gympa var jobbigt!!!
Och får att trötta ut mig ännu mer så simmade jag 500 meter efter gympan.
Och sen - den efterlängtade bastun!!
Efter den träningen så känns det inte lika "tufft" att trycka i sig en kanelbulle.

Nu är det dax att förhöra Stora Syster på samhälls kunskap,
prov i demokrati och diktatur.


onsdag 3 oktober 2012

Tidigt kväll

En kväll som blev både sen och tidig.
Hur går det ihop?

Möten, möten och åter möten.
Det vanliga arbetet får göras efter alla möten
och klockan hann bli åtta innan jag satte mig i bilen och körde hem.

Allting blir så konstigt när det blir sena kvällar på jobbet.
Allting som jag normalt brukar göra i hemmet blir inte gjort.
Jag är ganska trött efter 12 timmars arbete
och soffan ser ganska inbjudande ut.
Först en lång och varm dusch och sedan myskläder.
En god kvällsfika och sen är jag helt "däckad" i soffan.

Men jag är inte så förtjust i att somna i soffan
så när jag kände det dra i ögonlocken tackade jag för mig och kröp ner i min sköna säng.
Jag somnade som en stock och sov i över åtta timmar.

Så kvällen blev både sen och tidig.
Sen ur arbets synvinkel och en tidigt kväll att krypa till kojs.

"Tomorrow is another day"

tisdag 2 oktober 2012

The Black Beauty

Nu är det fullt ös på jobbet!
Åååhh, vad jag gillar när det är tempo och saker och ting händer.
Det fixas och trixas, telefonen går varm och utredningar ska plockas fram.
Just denna vecka och två veckor framåt är det som allra mest att göra.
Det gäller att ligga i för det finns ingen "turning back"
För att jag ska orka gäller det att sova och äta ordentligt!


God kväll på er pigga och glada!
Gissa vad jag har handlat?
Rätt, en ny "Black Beauty".

I vår lilla småstad har det öppnat en ny cykelaffär och de hade superfina öppningserbjudanden.
När jag kom hem från jobbet så körde jag och Lille Bror dit för att titta
och vi kom hem med en cykel till mig.

Vi har varit en cykel kort i vår familj.
Stora Systers cykel har blivit stulen två gånger inom loppet av ett år
och vi har inte blivit färdiga till att köpa en ny.
Och min cykel (som hon nu har cyklat på) är över 20 år gammal.
Trots sina år på nacken är den väldigt välbehållen men jag tyckte
att jag ville unna mig en ny fin cykel.

Och så fint den rullade!
Jag invigde den när jag skulle iväg på min vatten gympa och
jag kände mig som Hedvig, ni vet hon i det gamla barn programmet "Från A till Ö".

Jag var så glad och lycklig över min nya cykel!
Tänk att en sådan materiell sak kan skänka sådan glädje!

See ya later!

måndag 1 oktober 2012

Höstplanering

Idag är det 1 oktober.
Tänk att bara för 2 månader sedan var det högsommar och vi kunde sitta utomhus och äta frukost.
Tiden går så fort och det gäller att tänka till annars springer tiden ifrån oss.
Min lavendel blommar fortfarande jätte mycket.
Jag vet inte om det är normalt att den är i full blom så här års.


Jag satt idag och tittade i kalendern och försökte planera in lite aktiviteter
som jag vill att vi ska hitta på under hösten.
Plötsligt insåg jag att helgerna börjar ta slut och helt plötsligt är det advent och jul.
Det är en konst att få en bra balans mellan jobb och helg.
Jag är en väldig tidsoptimist och vill så mycket.
Det kan bli lite för mycket ibland och då blir det inte speciellt njutbart.
Jag vill försöka få till någon fest och någon trevlig middagsbjudning
Lite mys med familjen är alltid uppskattat och sen har vi en utställning med Tutankhamons grav inplanerat.

Men jag skulle vilja göra mycket mer men det tänker jag inte planera in.
Jag får hålla igen på allt som jag vill göra.
Av erfarenhet så brukar jag vilja för mycket och det misstaget ska jag inte göra i år.
Lite lagom av allting är den bästa mixen.

Nu är det läggdax.
Sov gott kära du!