onsdag 7 november 2012

Operation Fåtölj

Onsdag är en ledig dag!
Ingen i familjen har någon aktivitet inplanerad.
Det innebär ingen middags stress och samtidigt kan vi göra något annat.

Jag hade spanat i en fåtölj på IKEA, som tyckte kunde passa utmärkt i vårt vardagsrum.
Stora Syster följde med som smakråd och tillsammans bestämde vi oss för "Karlstad"
med ett vitt tyg. Jaja, jag vet att det blir skitigt efter ett tag men det går att tvätta...

Men oturen var framme och själva stommen var slut i lagret.
Snopna och tomhänta körde vi hem.
Jag blev besviken för jag hade sett fram emot att sätta fåtöljen på plats
och få provsitta den i vardagsrummet.

Stora Syster körde hem i mörkret och det går bra.
Vi funderar på att anmäla till en körskola nu och se vad hon behöver öva på.
Det är svårt för oss att avgöra.
Men en sak som jag kan komma på är det här med "eko driving".
Det var inget som vi fick lära oss när vi tog körlektioner så det är svårt att lära ut det på rätt sätt.
En sak är säker, vi är inga perfekta bilförare och förmodligen gör vi massor med fel.
Det är kanske vi som behöver körlektioner....

tisdag 6 november 2012

Snart är den här!

Jag älskar julen!
Alla dofter, alla ljus, allt pynt, alla förberedelser, alla godsaker.
Vi omger oss av våra nära och kära och umgås och njuter av varandra.
Även om det är mycket som ska fixas och ordnas med
så är det samtidigt så mysigt.
From advent och framåt så är jag i full gång och julstökar.
Det är ingen som har några krav på hur det ska vara
utan bara jag själv som vill så mycket och samtidigt så älskar jag att julstöka.


Ja, snart är 1:a advent här.
Den ligger och lurar runt om hörnan och i affärerna börjar det fyllas på med godsaker.

Många tycker november månad är något av den tråkigaste som finns och bara en transport sträcka.
Mörket kommer tidigare och tidigare och det är allt som oftast grått och trist.
Men jag älskar alla ljus och jag börjar planera lite inför julen.
Stora Syster fyller snart "myndig" och vi ska ha kalas.

Men idag har vi varit på föräldrarmöte med Lille Brors klass.
När vi gick därifrån så hade vi en skön och trygg känsla.
Det verkar vara ordning och reda med klasserna och både lärare och skolan har ett tänk framåt.
Det låter lovande!
Efter vårt skolbesök så var det Zlatan på TV.
Tillsammans med fransmännen så var vi lyriska över Zlatans insats.
Han är en helt fantastisk fotbolls spelare.
Men jag var även lyrisk över Pågens Saffrans gifflar.
De är försvinnande goda!!!

måndag 5 november 2012

Nya gardiner

Jag blev super nöjd med mina nya gardiner!
Det är över ett år sedan vi var klara med renoveringen av vardagsrummet
och jag har saknat en gardin framför terass dörren.
Men nu sitter den där samtidigt som de andra gardinerna blev utbytta så nu har alla
fönster samma gardinerna.

Det gör mycket för helhets intrycket och samtidigt fick en ampel i zink följa med.
Jag har letat efter amplar men det är inte helt lätt att hitta.
Vi har inga fönster brädor och inte så mycket avställnings yta så det är inte helt lätt att få till
några gröna inslag.
Min tanke var att utnyttja gardinstänger och taket men det har hela tiden gått bet på att
jag inte har hittat några amplar.
Men denna zink ampel får duga tills jag hittar det som jag verkligen vill ha.


Vi är även sugna på att köpa en fåtölj.
Ibland är det skönt att bara krypa upp en en stor och mysig fåtölj och bara sitta där
och bläddra i en tidning eller läsa en bok.
Förhoppningsvis blir det ett inköp under veckan.
Frågan är bara var vi ska hitta den...
IKEA kanske...

söndag 4 november 2012

Fisk fångst

Telefonen plingar till!
Ett MMS syns på skärmen
Lille Bror har fått en regnbåge på betet!
Han är glad som en "speleman"


Lille Bror och Maken har bestämt sig för att ge sig ut i kylan och blåsten för att fiska.
Vi stiger upp i ottan och jag brer ett gäng smörgåsar och kokar varm choklad till dem.
Lille Bror älskar att fiska och just nu finns det ny inplanterade fisk i Rögle Dammar.
De får inte bara en fisk utan flera stycken.
När de väl kommer hem är det dax att ta fram stora "filé kniven".
De är rejält hala de där små firrarna.

Jag är ingen fiskare och väljer att stanna hemma i värmen och sy på mina nya gardiner till vardagsrummet.
En är klar och den andra ska "bara" läggas upp.
Det är lite trix och fix innan längden blir klar.

Men klockan halv tre ska vi vara på Kastrup och hämta Stora Syster.
Planet är 15 minuter försenat och det är tur för oss!
Ååhh, så underbart mysigt det var att få lov att kramas och höra henne berätta om sina upplevelser.

De hade inte märkt så mycket av stormen men de första dagarna på Manhattan
försvann ut i "blåsten" och fotbolls aktiviteterna blev inte riktigt som planerat.
Men trots detta har de hunnit med en hel del och hon var nöjd.
Och shoppingen, den var hon också nöjd med.
Många fina kläder och skor visades upp och hon strålade som en sol.

Middag och sen väntade sängen för en utmattad Stora Syster.
Vi andra passade på att krypa till kojs tidigt och somnade gott och drömde om vår kommande New York resa.

lördag 3 november 2012

Alla Helgons Dag

Alla Helgons Dag
Det är en dag då vi skänker en extra tanke till de människor som saknas oss.
Jag och min mor brukar åka till kyrkogården tillsammans och göra dagen till en lite speciell.

Denna lilla söta kyrka ligger mitt i vår småstad.
Den är precis lagom stor och betyder mycket för mig.
Vi har gift oss där, våra barn är döpta där och vårt änglabarn ligger begravd där.
Det är så rogivande att gå in i kyrkan och bara få lov att sitta ner med sina egna tankar.

Syster Yster och underbara Sofie följde även med idag.
Jag blev väldigt förtjust i Vismarlövs Bagarstuga så jag tänkte att min mor också skulle uppskatta stället.
De serverar även en kakbuffé med många goda olika sorters kakor och det passade lilla Sofie!
Omgivningen runtom Bagarstugan är mysig med små dammar och med simmande ankor
och en massa träd. Jag kan tänka mig att det är vackert på våren när alla träden står i full blom.

Under All Helgona Helgen har möbelaffären i vår småstad en hantverksmässa.
Det finns många duktiga hantverkare som gör de mest underbara saker.
Det gröna fatet gick rakt in i mitt hjärta och jag stod länge och tittade på det.
Underbart vackert och färgen var precis min favorit färg.
En hel vägg med Jelly Bean skålar och fat.
Dekorativt!
Vi hade en mysig hemma kväll inplanerad och vi inledde den med lite småplock och vin.
Efter en stund, när faten och vinet var slut, begav vi oss till kyrkan och kyrkogården.
Det är så fint när alla lyktorna lyser i höstmörkret.
Vi hade en mysig promenad tillsammans och när vi kom hem lagade vi middag och slog oss ner i soffan.
Det kändes skönt att svepa filten om mig och dricka det sista av vinet.

Denna dagen har varit en dag som jag kommer att njuta av ett tag framåt.
Imorgon kommer Stora Syster hem från New York och jag längtar efter henne.
Det ska bli så spännande att få höra hennes berättelser och se allt som hon shoppat.

fredag 2 november 2012

Vismarlöv Bagarstuga

Vilken jättemysig dag jag har haft!
Lille Bror och jag har varit i Vismarlövs Bagarstuga och ätit frukost buffé.
Vilket underbart ställe, riktigt feel good för själen!

Vi kliver in genom dörren och framför oss finns en underbart mysig miljö.
En stor frukost buffé stod uppdukad och vi serverade oss själva
och slog oss ner i autrium rummet.
Kaffe doften spreds i hela rummet och vi bara mös.
Jag älskar dessa tillfällen.
Det gäller att suga in känslan och bevara den för framtiden.


Ett charmigt ställe med en olika möbler och porslin.


En god frukost med deras egna hemmalagde marmelader och eget surdegsbröd.
Goda röror och egen inlagd sill.


En ny röd stickad tröja från Joy!


Till jul kommer de utöka sin frukost buffé med lite julinslag.


God hemmalagad kola!!!

Detta var verkligen en boost för själen och att ännu roligare att Lille Bror uppskattade det.
Sedan har vi varit hemma resten av eftermiddagen och jag har sytt nya gardiner
under tiden som han har titta på film.

Kvällen tillbringade vi hemma hos mina svärföräldrar och firade min
svärfar som fyller 83 år idag.
Kusinerna var också på plats och det är alltid roligt att träffa dem och se vad som händer i deras liv.

torsdag 1 november 2012

Emporia

Idag var det dax för ett nytt besök på Emporia!
Lille Bror och jag skulle inta stället och försöka bli lite klok på hur stället är uppbyggt.
Det är gigantiskt stort och många, många affärer.



 God kväll på er kära läsare!
Just nu är vi inne i en fas att vi vill ha nya tavlor i vardagsrummet.
Visst är det svårt att hitta tavlor som man tycker om?
Vi har en vind full av tavlor men inga som jag vill sätta upp på väggarna.
De är gamla och omoderna.
I vårt vardagsrum har vi en stor tygtavla och jag bytar tyget några gånger per år.
Den täcker en hel vägg och den är väldigt i ögonfallande.
Så under någar veckors tid har varit på jakt, både i affärerna och på nätet.
Idag har vi varit i många olika affärer och kollat runt men inget som föll mig i smaken.
Efter några timmars letande var vi hungriga och vi begav oss till Emporia för att äta lunch.
Super mycket folk var också hungriga och köerna till restaurangerna var långa.
Valet föll på italienskt och det valet var det rätta!
Super gott!

Efter några timmar var vi väldigt trötta och då hade vi bara hunnit med hälften.
Jag inser att jag har vuxit till att bli en person som inte är så glad i shopping längre.
Jag tycker bara det är jobbigt och efter 2 timmar känner jag mig klar med affärerna.
Oftast har jag ett ärende, att handla en jacka eller några tallrikar etc.
När det är klart så vill jag bara hem.

Det är bra ibland men ändå lite tråkigt.
Jag missar det där roliga och impulsiva som ibland kan visa sig bli jätte bra.
Ibland när Stora Syster följer med så brukar hon försöka hjälpa mig lite
och säga att jag ska handla det som jag står och tittar och vänder på.
Jag är väldigt tacksam för det.

Jag kanske skulle ha behövt henne idag när vi var iväg och
letade efter tavlor.

Medan Maken och Lille Bror var iväg och tittade på EM kval i handboll
satt jag framför datorn och surfade runt efter tavlor.
Men utan någon större framgång.
Men den som söker han finner!

onsdag 31 oktober 2012

Lung och skön morgon

Det är helt tyst i huset.
Maken har redan kört till jobbet och Lille Bror ligger och sover.
Jag är uppe och surfar lite på nätet och från mitt köksfönster ser det ut som om det ska bli en fin dag.

Kaffedoften sprider sig och jag är strax på väg till frisören.
Det känns som om det är en välbehövlig stund,
att bara få sitta ner och koppla av.

Stora Syster hade varit och shoppat och hon har skickat lite bilder på FINA kläder.
Idag skulle de förmodligen kunna ta sig till en inomhus arena och träna lite fotboll.
Det händer lite mer än bara "Sandy".
 Än så länge är de kvar på Long Island och jag vet inte när de ska ta sig intill Manhattan igen.

Vilket äventyr!!!
Inte precis det som man hade väntat sig utan något helt annat.
Det blir att lusläsa nyheterna idag och se hur det sista tidvattnet har påverkat staden.

Ha en skön onsdag i höst solen.

tisdag 30 oktober 2012

Intervju TV4 Nyheterna

TV4Nyheterna%20Malm%C3%B6%2017:50

På TV4 Nyheterna Malmö så var där ett inslag om Stora Systers resa och hennes lärare uttalar sig.
Undrar hur de får reda på att de befinner sig där?

Jag sparar det för hennes skull.
Det kan vara lite roligt och ha i framtiden.

Säkerhet

Stora Syster är i säkerhet mitt ute på Long Island.

Stora delar av södra Manhattan är översvämmat och även tunnelbanan är översvämmad.
Enligt nyheterna har vatten nivån ökat med minst 4 meter.
Fatta, 4 meter!! Det är ofantligt mycket. Det går inte och föreställa sig.
Deras evakuering gick bra och de kom fram i tid innan broar och tunnlar stängdes.
De har suttit inne på hotellet hela tiden och försökt att gå ut, bara för att känna på vindstyrkan.
Men det gick inte att förflytta sig.
De har ingen TV och ljuset kommer och går.
Vi får se när de kan ta sig därifrån.
Stora delar av Long Island är översvämmade och vägarna är avstängda.

Min besvikelse över en spoilerade semester har övergått till en oro.
Nu är bara fokus på säkerhet, mat, vatten och ström samt att de kan ta sig ifrån Long Island och komma med sitt flyg hem. Det är först på lördag men tidvattnet kommer och går hela tiden. Det väntas in en ny tidvatten våg på förmiddagen, lokal tid.
Även om de kan ta sig intill New York så är förmodligen det mesta stängt
eftersom personalen inte finns på plats.
Att förflytta sig kommer bli svårt eftersom alla transport medel är stängda.
Det finns väl några stackars taxibilar som kämpar på.


Jag kommer att vara sjuk av oro tills hon har landat på svensk mark.

söndag 28 oktober 2012

Orkanen Sandy

Det är fruktansvärt!
Den värsta stormen någonsin kommer att drabba New York och lilla Emma är mitt i allt.


Senaste artikeln från Aftonbladet
Senaste artikeln från Svenska Dagbladet
Jag bara går här hemma och har en stor klump i magen.
Tårarna rinner längs kinderna och jag är så ledsen, så ledsen.
Jag pratade precis med Emma och de var precis på väg att evakueras ut från sitt hotell.
De hade lyckats skaka fram ett nytt hotell ute på Long Island.
Senast klockan 15 lokal tid skulle de var på väg.
De bor i den s.k. zon A som ska var tömd senast klockan 19 och
broarna utifrån Manhattan stänger klockan 17 lokal tid.
De hade börjat blåsa rejält och vinden var så kall, så kall.

Jag bara frågar mig varför?
Varför just nu?

Nedan ser ni en artikel från Aftonbladet:
Många svenskar drabbade av Sandy
375 000 personer i New York måste lämna sina hem.
Bland dem finns många svenskar.
- Det kommer bli kaos, säger läraren Stefan Skarland som är i staden
med en grupp gymnasister från Sverige.

Stefan Skarland är ledare för en grupp elever från flera svenska idrottsgymnasier som är i New York på träningsläger. Gruppen bor på Mariott Downtown Hotel som ska vara evakuerat senast klockan 15.00 lokal tid på söndagen.
- När de meddelade att vi skulle stänga av allt varmvatten kände vi att det var något på gång. Sedan gav de besked att hotellet skulle evakueras, säger han.

Tvingas byta hotell
Nu ska de 40 eleverna transporteras i minibussar till ett annat hotell på Long Island som gruppen lyckats få plats på, berättar han.
- Just ni ligger allt fokus på att säkerställa att vi tar oss över dit. Det känns som om det kommer bli kaos på broarna när alla vill ta sig över, säger Stefan Skarland.
Han berättar att alla i New York pratar om den förestående stormen. På TV visas ingenting annat.
- Det känns som om  det finns en oro i luften, många undrar vad det är som händer, säger Stefan Skarland.

UD följer utvecklingen
Svenska UD har inga uppgifter om hur många svenskar som påverkas av evakueringen.
- Det är väldigt svårt att göra en uppskattning av hur många svenskar som befinner sig i området, säger Anna Buhré Kervefors på UD:s presstjänst.
UD uppger att man följer utvecklingen i USA via den svenska ambassaden i Washington.
- Svenskar som befinner sig i området dit stormen kan tänkas nå uppmanas att följa utvecklingen i media och de råd som lokala myndigheter utfärdar, säger Anna Buhré Kervefors.
Enligt föreningen Svenskar i världen bor 15 000 - 17 000 svenskar i New York.

lördag 27 oktober 2012

Höstfest

Efter vår shopping tur på Emporia och lunch så unnade jag mig en liten "power nap".
Dessa små stunder av effektiv vila görs susen och bara efter 30 minuter var jag pigg och glad igen.
Kvällen skulle vi tillbringa hemma hos våra goda vänner Nettan och Stewe.
4 familjer skulle roa oss och dansa loss inpå småtimmarna.
Alla hade vi hjälpt till att förbereda med maten.
Vilket vinnande koncept!

Inledande fördrink med spännande tilltugg.

Buffén bestod av en massa godsaker och det var tur att jag hungrig.
Faten bestod av en massa godsaker och det är svårt att låta bli att inte smaka på allting.
Jag försökte att låta bli kolhydraterna och undvek båda bröd, pasta och potatis.
Det fanns ostar, marinerad rostbiff, spenat,- och bacon paj och smörstekt panerad torsk.
Jag vill lova dig att ingen av oss gick därifrån hungriga.


Intressant dukning med rolig inslag som "fiskenät" som duk och äpplen på pinne.
Jätte tjusigt men jag vet att så är det alltid hemma hos Nettan.
Hon har så mycket ideér om allt möjligt.


Det blev snaps och öl för mig idag.
Det är så trevligt med dessa små flaskor med olika sorter att välja ifrån.


Ljudet skruvades upp till en hög nivå och vi var inte sena med att inta "dansgolvet".
En trevlig kväll tillsammans men när klockan slog 1 begav vi oss hemåt.
Lille Bror var ensam hemma och det kändes att vi ville hem till honom.

Samtidigt hade jag svårt att koppla bort att Stora Syster inte hade hört av sig.
De skulle landa klockan 23, svensk tid och när klockan var 1 på natten
ville jag bara hem och invänta ett SMS eller ett telefonsamtal.

Först halv fem på morgonen plingade det till i telefonen.
Då var de äntligen framme med 6 timmars försening.
Det måste ha varit en hemsk resa.
Men det kändes tryggare att veta att de var framme på hotellet
och resan trots försening hade gått bra.

New York nästa

Idag är det dax!
Stora Syster ska resa till New York!
Tillsammans med 9 andra klasskamrater och rektorn på skolan reser de dit
för att spela fotboll och besöka universitet.
Allt i en förhoppning att få någon form av stipendium och kunna resa dit nästa höst för att plugga.
Det är en fantastisk resa hon kommer iväg på,
det roligaste hon vet är att spela fotboll och det varvat med storstadspuls och shopping.
Det kan inte bli bättre!!!
Hoppas det blir så bra som du hoppats på kära dotter.


Vi var nog alla lite nervösa inför dagens resa.
Jag hade köpt Nutella till Stora Syster eftersom det är så förknippat med skollov
och det åkte fram till frukost.
Lille Bror hade sovit över hos en kompis och det passade ganska bra med tanke på
att vi skulle åka till Kastrup och lämna av vår New Yorks resenär.


Solen strålade ute och det var ett underbart väder.
På vägen till Kastrup ligger ett av norra Europas största shopping center, Emporia.
Det har öppnat denna helgen och vi tänkte att det kunde vara kul och spana in stället.
Så på hemvägen hem från Kastrup svängde vi av till Emporia och begav oss
in i djungeln ibland alla andra galningar.



Mycket av människorna som var där gjorde precis som vi,
bara kollade in stället. Det är gigantiskt stort.
Att gå igenom allt tar minst 5 timmar och lägg då till tiden att gå in i affärerna och kolla på kläderna.
Men det var en mycket fint ställe och det saknas ingenting.
Hoppas bara det nu kommer att fungera.
Timingen i konjunkturen är väl inte den bästa.
Många som har och kommer bli av med sina jobb inom det närmsta.

Men jag kommer nog köra dit fler gånger.
Redan på torsdag har jag planerat in ett besök med Lille Bror.
Nästa vecka är det skollov och då passar vi på att köra dit och uppleva hysterin.

Nu är jag mest orolig för hur det kommer gå för Stora Syster och hennes New York äventyr.
Ute på Atlanten blåser orkanen Sandy för fulla hus och den kommer att dra in över
staden söndag-måndag samtidigt som det kommer vindar från norr.
När dessa två krockar och blandas med varandra blir det katastrof.
Det är utfärdat katastrof larm längs hela östkusten och mitt i allt detta finns min dotter.

Jag har gråten i halsen hela tiden.
 och jag surfar runt på nätet och försöker få den senaste uppdateringen av hur det hela fortlöper.
Vindbyarna förutspås att bli över 40 m/s.
Jämför det med Gudrun som ödelade hela Småland 2005.
Vindbyarna för Gudrun låg runt 30-32.

Hela hennes resa kommer kanske att bli förstörd.
Det blir kanske ingen fotboll och inga universitets besök.
Folk bunkrar upp med vatten och mat och det finns evakuerings planer för staden.
Var ska alla turister evakueras???
Mitt i all denna kaos befinner sig min dotter och jag är sjuk av oro.
Jag intalar mig att det viktigaste är ändå att de klarar sig oskadda från ovädret.

fredag 26 oktober 2012

Fredagsmys

Vilken skillnad från en dag till en annan!
Igår var det världens höst oväder med blåst så jag nästan blåste av vägen
och en massa snöblandad nederbörd.
Idag så strålar solen och från insidan av fönstret verkar det vara ett mysigt höstväder.
Jag kanske ångrar det uttalande när jag går ut genom dörren.
För det ska jag göra alldeles strax och hålla fredagsmys!


Igår var det åter dax för Stora Syster att provträna i Borgeby FC.
Under tiden som hon tränade så passade jag på att motionera lite.
Det är tur att jag har en I-phone som kan hjälpa mig att hitta vägen.
Det är inte helt lätt att hitta på ställen som jag aldrig har varit på förut.
Men det gick bra, både för mig och Stora Syster.
Det gjorde även den efterföljande övnings körningen.
Nu begav vi oss in i Lunds stadstrafik och vi var nog lite nervösa båda två.

Nu är jag på G att styra bilen mot affären och inhandla lite mat.
Snart är det fredagsmys!

onsdag 24 oktober 2012

Dumle chokladboll

Nu är det mesta av stressen över på jobbet.
Nu är det lite städning och rensning ibland alla mail
och dokument samt att dokumentera för framtiden.
Skriva en händelse rapport och förbättrings aktiviter,
vad kan vi göra bättre nästa år osv.

På Lille Brors fotboll är vi några mammor som har
bildat en liten föräldrar kommité.
Tanken är att vi ska hitta på skojiga aktiviter som hjälper till att bygga ett lag
med en god lagstämning och samhörighet.
Dagens mötesplats var vid mitt köksbord och min tanke var lite god fika till kaffet.
Men den goda hembakade fikan lyste med sin frånvaro så jag fick inhandla lite från hyllorna i butiken.


Har ni provat Dumles nya choklad bollar?
Det hade inte jag och eftersom jag är förtjust i nyheter så fick det bli några sådana.
Lite väl söta för min smak men till en kopp kaffe och i brist på annat så slank de ner.

Vi var ganska så effektiva och nu har vi en liten höstfest inplanerad
och vi hoppas att pojkarna kommer att tycka det blir skoj.

Mitt i allt ihopa så fick jag även agera lite reseledare för Emma och hennes vänninor.
Varje år till Kristi Himmelsfärds helgen så åker all avgångsklasser från gymnasie skolorna
i Lund till Prag och festar i 4 dagar.
Shit, vad jag kommer vara nervös när den dagen är här!!!

Helt plötsligt så fanns det inga flygbiljetter kvar och den personen som hade
tagit på sig att boka biljetter hade fått förhinder.
Jaha, vad gör man inte för sina barn!
Så samtidigt som vi hade fotbolls möte så fick jag administrera och
boka samt betala lite flygbiljetter till tjejerna.

Det blev nog lite dyrare än de hade räknat med men det i förhållande till att
inte åka dit alls så valde tjejerna det dyra alternataivet.

Ce la vie!
Pengarna ska snurra, eller hur!

tisdag 23 oktober 2012

Havsbris

Tisdag och och det är inplanerat ett motionspass idag.
Normalt sett är det vatten gympa som gäller men idag hade jag bestämt med min
goda väninna från gymnasietiden att vi skulle förena nytta med nöje.

Vi har träffats två gånger tidigare och promenerat i cirka en timme och då har platsen varit Skrylle gården.
Det är en jätte fin motions anläggning som har el ljussår längs sin 5 kilometers sträcka.
Men det är ändå rejält mörkt.
Förra gången så så tyckte vi båda att det var lite i mörkaste laget så idag
hade vi bestämt att det skulle bli en tur längs stranden i Lomma.
Jag har aldrig gått denna sträcka och jag blev positivt överraskad.
Havet ger en sådan tillfredsställelse och lugn.

Det brukar gå så fort den där timme och vi hinner prata om allt möjligt.
Mest blir det dock om vår hälsa och vår familj.
Vi är båda två väldigt intresserade av mat och matlagning och det sätter ju sina spår...

Hemma igen så var det läxläsning för Lille Brors del.
Nu går han ju i högstadiet och fastän han har lätt för det så måste han börja få upp en
studie teknik som han kan använda inför framtiden.
Det kan behövas lite hjälp på traven och bygga upp det så resten av kvällen diskuterade vi det.

Nöjda och glada kom vi i säng i lagom tid och
jag somnade gott i en varm och gosig säng.

måndag 22 oktober 2012

Kvällspromenad

Hej på er alla i cyberspace!
Nu är det ny vecka och vi är snart i slutet på oktober.
Nästa vecka är det höstlov och då tänkte jag unna mig några dagars ledighet
Stora Syster åker till New York för att spela fotboll
och jag och Lille Bror kommer roa oss här hemma.
Det känns som om det är en välbehövlig break inför allt julstök som väntar runtom knuten.


Snart är kaoset över på jobbet och det är skönt.
Vi lär oss nya saker hela tiden och det finns alltid saker som kan förbättras.
Det gäller att tänka framåt och ta med sig det som inte fungerade så bra i år
och försöka göra bättre nästa år.

Middag tillsammans alla fyra och sedan är vi alla iväg på våra olika aktiviteter.
Stora Syster provar lite nya fotbolls klubbar och igår var det dax för Borgeby FC.
Vi övnings körde dit och det gick verkligen super duper bra.
Under tiden som hon spelade fotboll gick jag en lång, lång runda
och hittade till stranden.  Ljuset från Malmö sken så vackert långt borta i horisonten.
Det var en ljuvlig kväll!

Väl hemma igen var det dax att knyta sig till kojs.
Inget mer att rapportera idag!

"Tomorrow is another day"
Toodeloo!

söndag 21 oktober 2012

Att planera

God kväll kära du!
Vilken knasig dag jag har haft idag.
Jag hade en massa planer för dagen men inget av dessa blev av.
Istället blev det en massa annat.
Vad ska jag lära mig av det?
Att inte planera så mycket eller
att planera och ändå kunna göra något annat utan att känna stress av förändringen.
Jag väljer det sistnämnda.

Stora Syster var redan på språng när jag steg upp.
Hon skulle hem till goda vänninan och äta brunch och var redan sent iväg.
Jag tycker de hittar på så mycket roliga saker hela tiden.
Det är en fröjd att höra dem prata och diskutera.

Men lilla jag satte mig framför datorn och skulle bara sluföra tre rapporter.
Bara och bara, dessa rapporter tog i stort  dagen.
Vilken tids optimist jag är... att jag aldrig lär mig.
Men jag blev nöjd i alla fall.
Nu sparade jag in 5 timmars arbete imorgon.

Lille Bror skulle spela handbolls match idag igen och nu hade jag chansen att titta på.
Övningskörning på vägen dit och jag är glad att jag tog mig tid att titta på idag för de spelade jätte bra.
Övningskörning på vägen hem och nu var det dax för stadskörning.
Det blev guldstjärna i protokollet idag

Stora Syster och jag hjälptes åt med middag och söndags fikan.
Jag lagade "Het medelhavschili" och Stora Syster svängde ihop en sockerkaka.
Ibland är det enkla godast.

Solsidan blev avslutningen på veckan och nu är jag redo inför ännu en tuff vecka på jobbet.
Sov gott kära du!

lördag 20 oktober 2012

Höstmiddag

Att säga att hösten är jobbig, dyster och tråkig känns fel idag.
Solen har strålat från en klarblå himmel och temperaturen har touchat 20 graders strecket.
Helt underbart.
Alla dessa vackra färger som finns överallt på buskar och träd är så fantastiskt vackert!
Jag älskar hösten!


Jag körde Stora Syster till Järavallen, som är ett strövområde längs den skånska kusten.
De var några tjejer som hade "friluftsliv" i läxa.
Jag passade på att gå en sväng och känna solens strålar värma och havets bris.
När jag kom hem igen gick jag en liten runda och fotograferade lite vackra höst löv.


Det mesta i trädgården är klart inför hösten.
Där är några "luckor" kvar i rabatterna och nästa helg har jag planerat in ett besök
till min favorit plant skola i Flyinge.

Maken och Lille Bror for iväg till Helsingborg för att spela serie match i handboll
men jag fick snällt stanna hemma.
Jag vill alltid följa med och se honom spela men ibland fungerar inte tids schemat.
Vi skulle ha gäster på middag på kvällen och det är lite att förbereda.
Det blev en lång dag framför kastrullerna men det blev en lyckad höstmiddag
med vildsvinskarré och potatis,- och blomkålspuré, gräddsås, fruktchutney och lite gröna tillbehör.
Det känns skönt när det gästerna tycker om maten.
Det är alltid väldigt subjektivt det där med smaken.


Våra kära döttrar tillbringade även kvällen tillsammans med oss vuxna.
De har gått i samma klass i grundskolan och håller fortfarande ihop.
De är så trevliga och skötsamma och det är roligt att de ibland
kan ta sig tid att umgås med oss "gamlingar".


Kvällens dessert "Kola & Lingonpaj"
Den var ett gott och höstigt inslag.

Det är alltid trevligt att umgås och äta gott tillsammans men
jag undrar alltid "Var kommer alla dessa glas ifrån?"