söndag 16 december 2012

Trasigt ledband i tummen

Usch och fy, nu regnar det här hos oss i Skåne.
Alla den vita snön försvinner bort.
Jag hade önskat att den hade funnits kvar åtminstone en vecka till
så vi hade fått en vit jul.
Nu kan det gärna regna mycket så all snön försvinner.

Maken och Lille Bror är iväg och handlar lite julklappar på Empoira.
Jag och Stora Syster är hemma och bakar Saffrans snurror med vit chokad.
 Precis lagom tills de är klara så dyker den manliga delen av familjen upp.
Farmor ska gratuleras på födelsedagen och för att förgylla hennes dag lite extra
slinker det ner några nybakade gula, doftande saffrans snurror i min väska.


Vad hände här då?
Efter matchen igår så tilbringade Lille Bror och Maken stora delar av eftermiddagen på sjukhuset
och Lille Bror kommer hem med armen i gips.
Han har skadat ledbandet i höger tumme.
De kunde inte riktigt se på röntgen om det var av eller inte.
Det får vi se om 14 dagar.
Är ledbandet av så blir det operation för det kan aldrig växa ihop igen.
Av någon konstig anledning så hittar just det specifika ledbandet inte tillbaka till sitt ursprung.
Det kryper in under muskeln i tummen.
Hoppas, hoppas för hans skull.


Årets Lundaspel är spoilerat för honom.

lördag 15 december 2012

Invigning av julsnapsen

Det blev en ganska stressig idag.
Maken brukar alltid fixa och ordna med städningen när vi ska ha gäster
men så blev det inte idag.
Lille Bror skadade sin hand och tumme på dagens handbolls match
så de fick tillbringa hela dagen på akuten på sjukhuset i Lund.

Glögg, Julnötter, Saffrans skorpor och pepparkakor med god Julig Smörkräm inleder vår fest.
Jag är väldigt glad för vår soffa och sittdyna.
Vi får plats hur många som helst utan problem.
Det är super duper när man är många som vill trängas runt bordet.
 Julinspirerad buffé
 Familjen Berggrens ungdomar följer alltid med.
Det är jätte roligt!
Det är inte så många ungdomar som gör det idag och
ännu roligare är det när de är så sociala och trevliga!!!
 Minstingen Isabella ser framemot julklapps leken hela året
och hon är spänd av förväntanoch vi kan inte äta fort nog.
 Våra goda vänner Bitte och Ulf.
Maken och Ulf har känt varandra i nästan 50 år!
Det är många år som vi har umgåtts och det gör mig glad.
Tänk att kunna dela så många minnen tillsammans.

Efter maten är det dax att lägga fram alla paketen på bordet.
I första omgången gäller det att slå en etta eller en sexa med tärningen så blir ett paket i högen ditt.
När all paketen i högen är slut börjar vi om igen och nu sätter timern på 10 minuter.
Nu slår vi tärningen igen och får man en etta eller en sexa
får man norpa ett paket från någon av sina medspelare.
Det kan sluta med att man bara sitter med ett paket eller en hel hög.

Det spelar inte så stor roll.
Det är spänningen i spelet som är skoj.

Efter kaffe, fika och godis var klockan sent och våra gäster begav sig hemåt.
Detta är startskottet för julen.
Nu är det en vecka kvar till julafton och jag ser framemot det jätte mycket.

Dag i köket

Jag vaknar halv sju av världens konstigast dröm!
Att hjärnan bara kan komponera ihop alla dessa knasigheter.
Men när jag insåg att det vara var en dröm
så kunde jag somna vidare igen.
Skönt!!!

I kväll ska vi ha gäster så det blir att tillbringa hela dagen i köket och förbereda.
Presenterna till julklapps spelet ska slås in,
bordet ska dukas
och jag ska hinna andas mellan varven.

Lille Bror och Maken är iväg på handboll så de har jag ingen hjälp av.
Stora Syster ska iväg och bowla med sitt gamla fotbolls lag.

Men å andra sidan tycke jag det är rätt så skönt att gå här hemma
och pyssla och stöka i min egna takt.

Är ni färdiga med era julklappar?
Jag har några få kvar men det är ingen panik.
Det är ju en vecka kvar till jul.

Ha en skön lördag och ta det lugnt.
Tanken är att vi ska hinna njuta av alla dagarna som passerar förbi.
Det är alla dessa dagar som kallas livet.

fredag 14 december 2012

Fredag tillsammans

God kväll kära du!
Vilket busväder vi har idag.
Här nere i Skåne är det runt noll grader men
längre upp i landet har jag förstått att det är mycket, mycket kallare.
Det blåser och känns allmänt ruggigt.

Denna fredagen är det dax för Maken att gå på julbord.
Stora Syster är i Malmö och kollar i allt ståhej runt Musikhjälpen.
Jag gick nu sist hem från jobbet.
Det kändes lite ödsligt att sitta där själv, i detta gigantiska kontorslandskap.
Direkt till affären och handla och sedan hämta Lille Bror från handbolls träningen.

Sen har Lille Bror och jag pysslat i köket.
Han har gjort en variant på Rocky Road.
Jag gjorde brunkål, som blev fantastiskt god.
Har du en gång börjat att göra brunkål
är det helt omöjligt att köpa den som finns i "korvar" i affären.
Det är värt mödan, jag lovar dig.
En god och röd sillsallad fick också se dagens ljus.

Snön hänger tung på vår stam cypress.
Jag får nog gå ut och skaka av den lite.

Ha en skön fortsatt fredag kväll!

torsdag 13 december 2012

Julköttbullar

Rulla, rulla liten bulla
Det är vad min kväll har handlat om idag.
Lite julstök varje dag och tillsist blir du färdig.

En busy, busy dag på jobbet.
Normalt sett brukar det vara lugnt i december men av
någon konstig anledning så är det SUPER mycket att göra nu.
Det hör ju till saken att jag arbetar bara tom onsdag nästa vecka
och sedan håller jag julledigt.

Klockan hann bli halv sju innan jag körde hem.
Hemfärden gick inom affären för att handla nymalen färs till köttbullarna.
Den bästa mixen är 70% nötfärs och 30% blandfärs
och rör ut saltet i färsen innan du tillsätter gräddmjölken.
Salt binder vätskan så det blir lite lättare att steka dem.



Jag hade gjort en smet på 2 kilo färs så det var bara att kvala upp armarna och rulla.
Lite till lördag och vår "invigning av julsnapsen" och lite till själva julafton.

Under tiden som jag rullade köttbullar var
Stora Syster och Lille Bror ute och åkte pulka.
Mysigt att göra det tillsammans!

Lille Bror är lite nervös inför skolavslutningen.
Det är första gången han ska få betyg.
Men jag försöka lugna ner honom för att om han skulle bli missnöjd
har han ju 3 1/2 år på sig att reparera det.

Men jag vet att han är duktig och kämpar på
så det kommer att bli alldeles precis lagom nivå att börja sin betygs karriär på.
Vilken världslig betydelse har de första betygen för resten av livet?
Ingen om du frågar mig men det är ändå ett bra riktvärde.
Och jag har ju en vuxens perspektiv och han är dock bara 12 år
så för honom är det viktigt och det får jag respektera
samt stötta honom i hans oro.

Glad Lucia

God morgon alla ni som är är morgon pigga och är uppe i ottan.
Nu är det bara 11 dagar kvar till jul
och vi firar Lucia idag.

Vi brukar tillsammans titta på Sveriges Televisions Lucia på morgonen.
Det är lika vackert varje år.
Dagens frukost består av varma lussebullar.

Det är ungefär den Lucia tradition som vi brukar ha.
Jag hade önskat att vi hade åkt iväg för att titta på något Lucia tåg
men det blir liksom aldrig av.
För mycket annan som "pockar" på uppmärksamhet.

Ha en glad Lucia - eller hur man nu uttrycker sig?

onsdag 12 december 2012

Julgranen på plats

Idag var det dax och ta in julgranen.
Vi har lite traditioner när det gäller julgrans pyntning:
Glögg, julgodis och andra godsaker.

 Tjolahopp!
Nu känns det som om julen är nära.
Det är denna tiden innan som är bäst.
Att förbereda och längta.

 Godsakerna väntar på att förtäras och glöggen serveras ur mina nya glögg muggar
Rörstands Vintersaga.
De är så vackra och perfekta att hålla i.
 Vår nya julgransfot, Turbinen från SMD Design.
Den var rejält tung och det finns ingen risk att granen välter.
Min julgransmatta är också ny för året.
Den gamla hade sett sina glansdagar med 25 år på nacken.
 Lille Bror får den stora äran att sätta stjärnan på toppen av granen.
 Lite finjustering av Stora Syster
Nu är den på plats!
I år hittade vi en väldigt vacker och jämn gran.
Hoppas den är lika fin på julafton.

tisdag 11 december 2012

Lussebullar i ugnen

Nu börjar det närma sig jul med stormsteg.
Jag ligger lite efter med mina julförberedelser.
Jag har inget att skylla på och jag har egentligen inte gjort något annat
så jag borde vara i fas.
Det är ren och skär lathet!


Vintervädret är verkligen här för att stanna.
Det snöar lite varje dag och temperaturen ligger under noll strecket.

Maken och Stora Syster körde iväg till Bunkeflo för at träna.
Lille Bror ska börja träna lite extra handboll med årgången äldre än sig själv.
Han känner att han behöver lite mer utmaning och när han fick
lov för deras tränare blev han eld och lågor.

En timmes besök hos Syster Yster och sen hem och börja baka
dessa, små underbara gyllengula bullar.
Jag älskar lussebullar!!!
Jag skulle kunna leva på dem.

Att äta en ljummen, precis nybakade lussebulle
tillsammans med ett glas mjölk.
Det är förknippat med jul för mig.

Lille Bror och jag gjorde slag i saken och vi mös tillsammans i soffan.

måndag 10 december 2012

Besök av tomten

Måndag och världens snöoväder!
Det har i stort sett snöat hela dagen
och när jag kom ut till bilen vid fem tiden var den helt övertäckt av snö.
Det tog minst 5 minuter innan jag kunde starta och köra hem.

Idag har jag varit effektiv och fått färdigt en hel del surdegar på jobbet.
Det är en underbar känsla!

Från det ena jobbet till det andra...
Lille Bror och jag har suttit tillsammans och
gått igenom hans SO prov inför onsdagen.
Det är inte helt lätt att förstå hur man ska strukturera sina läxor
och han behöver en hel del stöd för att klara av det.

Idag har jultomten varit på besök på jobbet.
Vi fick varsin röd Stelton TV kanna (eller vad det heter nu för tiden)
och en förpackning fylld med godis,
som naturligtvis redan är slut.
Förpackningen är företaget första och den hade en tidsenlig dekor från 1950 talet.
Lite roligt med nostalgi!



Nu sitter jag i Wihlborgs inomhus arena och väntar på Stora Syster ska träna färdigt.
Sen ska vi halka hemåt i vinternatten!

söndag 9 december 2012

Vilket vinterväder

Hujedamig, vad det snöar idag!
Det har vräkt ner hela dagen och det är utfärdat varningar att vistas utomhus.
Det är ändå rätt så mysigt att sitta inomhus och inte behöva gå ut.

Stora Syster och jag har även tillbringat hela denna dagen framför datorn och projekt arbete.
Hennes mål var att färdigställa allting idag för att kasta sig över nästa uppgift imorgon.
Hon är flitig hon, vår tös!

Lille Bror och Maken skulle iväg på fotbollsmatch på morgonkvisten
och det var ingen varm upplevelse precis.
Vinden som viner om öronen och rejält frusna tår i fotbolls skorna.
Men dagens handbolls matcher blev inställda.
Ingen ville ge sig ut i vintervädret och riskera att inte komma fram.



Efter åtskilliga timmar framför datorn så var det dax att laga middag.
En god gryta med mycket smaker.


I två hela dagar har jag inte varit utanför dörren och bara gått runt i myskläder.
Det kändes helt underbart befriande att inte
känna något behov av att fixa sig.

Det blev en tidig kväll och vi kröp ner i kalla sängar.
Usch, på vintern är det så kallt att gå och lägga sig.
Det tar några minuter innan det har blivit varmt under täcket
men dessa minuter är hemska.

Stackars alla dem som inte har tak över huvudet när det är sådant hemskt vinterväder.
Jag är lyckligt lottad som har en säng att krypa ner i!

lördag 8 december 2012

Vackra röda tulpaner!

Shit, det är jobbigt att festa hela natten.
Jag måste erkänna att jag inte som en prinsessa när jag vaknade.
In i duschen för att piggna till och sedan lite frukost på det.
Sen var jag fit for fight igen!

Maken och Barnen hade gjort en fin frukost till mig och jag fick fina presenter.
Maken hade köpt ett vackert silver halsband som är precis i den längden som jag önskade mig.
Min mor kom förbi och vi fikade lite kaka och struvor.
Vackra, röda tulpaner lyser upp i vintermörkret.

Resten av dagen har jag suttit tillsammans med Stora Syster
hjälpt henne att färdigställa sitt projekt arbete.
Det är många timmar som ligger bakom och det ska lämnas in på måndag.
Det är alltid svårt att få till den sista slutklämmen med ordval och formuleringar.
När någon läser det kritiskt och ställer de rätta frågorna
så får man tänka till lite och det blir ett annat djup i analysen.

Jag tycker det är roligt att dra slutsatser och jag älskar att diskutera
så jag hoppas att det var till någon hjälp.

Kvällen blev en lugn tillställning i soffan och
det kändes som jag tog igen förlorad sömn,
om det nu går...

fredag 7 december 2012

Julfest på Färs & Frosta Arena

Hipp, Hipp Hurra för mig!
Idag fyller jag år men jag har ingen koll på hur många år...
Jag har slutat räkna för det har ingen betydelse.
Jag känner mig lika barnslig i sinnet som för 20 år sedan.

Normalt sett brukar vi gå ut och äta på restaurang på våra födelsedagar
men idag tänkte jag gå på julfest med mina arbetskamrater istället.
Det snöade i stort sett hela dagen och det var rejält kallt.
En del stannade kvar på jobbet och sedan gå direkt till festen
men jag kände att jag ville åka hem och fixa mig.
Det är lite lättare att komma i stämning då.

Först lite förfest med dricka och snaps
och alla var på topp humör och förväntansfulla inför
kvällen show med bl.a. Lill-Babs, Kajan, David Batra, Calle Kristiansson m.fl.


Vi var på plats i tid och fick plats längst fram vid scenen.
Stort julbord med traditionsenligt sill, ägg och skinka.
Gott och snapsen gjorde gott för humöret.
Showen höll på i dryga 2 timmar och det var fullt ös hela tiden.
The Finally!
När showen slutade var det dax för dans och vi "stuffade" runt till klockan blev sena timmen.
Tillsammans med många andra begav vi oss hemåt med bussen till småstaden.
Det var en skön och behövlig kvälls promenad innan jag satte nycklen i dörren där hemma.

En trevlig kväll med god mat och kanske lite för mycket att dricka.

torsdag 6 december 2012

Konstlotteri 2012

Årets bidrag från konstlotteriet 2012
Jag har inte bestämt mig ännu ifall jag tycker om den eller inte.

Vi har en konstförening på mitt jobb och man får lov
att betala för så många sk "andelar" som man vill.
Varje år är det en konstnär som får chansen att göra
ett konstverk som alla erhåller.
Det brukar finnas runt 6-10 st olika varianter att välja på.
I år så var det skålar med inslag av raku bränning.

Det finns även ett lotteri som man kan ha chansen att vinna en tavla från.
Under alla mina år som medlem i konstföreningen så har jag aldrig vunnit.
Men jag har fått en andel.

Idag har jag inte hållit många knop.
Vi har haft heldags konferens med jobbet och den slutade redan klockan 15
Ut i snömodden och köra till Nova Lund.
Vi hade reklamerat ett par Urban Ears hörlurar och vi hade fått besked på att
vi kunde hämta ut ett par nya.

En sväng inom min favorit affär Joy och spana in lite nyheter.
De berättade att vårkollektionen var på väg in.
What!! Redan!! Det får väl först bli jul, eller hur?

Stora Syster och Maken är iväg och skriver kontrakt med LB07.
Lille Bror har tränat och jag har klickat hem lite julklappar från nätet.

Nu ska jag knyta till kojs.
Imorgon är det julfest med mitt jobb och då vill jag vara på topp.

Sleep tight!

onsdag 5 december 2012

Möte med USA

Det är väldigt många beslut som Stora Syster tampas med för tillfället
Ska hon skriva kontrakt med fotbolls laget?
Ska hon åka till USA och studera?

God kväll kära du i cyperspace
Just nu är det ganska mycket på alla håll och fronter
Jobbet rullar på i högt tempo med allt som måste bli klart innan jul ledigheten
Allt julstök
Alla julklappar
och "on top of that" så är det stora beslut för Stora Syster

För att få hjälp med all administration och för att få ett bra kontrakt
med universitet i USA så har vi kontaktat en coach som ska se till
att allting blir så bra som möjligt ur alla aspekter
och tiden rinner fort iväg och man måste påbörja arbetet för att kunna ta del
av alla erbjudanden.

Nu i juletider så är alla uppbokade och det visade sig att den enda tiden
som vi kunde ha ett möte med coachen inom en snar framtid var idag.
Vi fick mycket information och det är en del och smälta.
Jag tycker hon är modig som åker iväg helt själv
Jag vet inte om jag hade vågat det.

Hon är modig vår lilla tös!

tisdag 4 december 2012

Fotbollsmatch i Wihlborgs arena

December månad är en rolig månad
Det händer saker hela tiden och ännu roligare är det när det kommer snö.
Det blir så mycket ljusare ute
Nackdelen är alla kläder som man måste ta på sig och att det blir HALT på vägarna

Ibland så krockar en del aktiviteter och det känns inte riktigt bra när ett av barnen får stryka på foten.
Det känns inte bra i mitt mamma hjärta.
Idag skulle Stora Syster spela intern match med LB07 och det var från halv åtta till tio på kvällen.
Maken var iväg med jobbet och det innebär att Lille Bror skulle vara ensam hemma hela kvällen.
Han hade dock fotbolls träning men den slutade vid 8 snåret och sen skulle han cykla hem
i mörket och vara ensam hemma till halv elva.
Det är inte OK för mig.

Så han fick helt enkelt följa med till Wihlborgs Arena i Bunkeflo, strax utanför Malmö.
Både han och jag tog med oss våra datorer och kopplade upp oss via mobilsurfen i telefonen.
Super smidigt.
Lille Bror kunde göra sin läxa (allt är via nätet nu förr tiden) och jag kunde jobba lite.

Men det är svårt att slita sig från fotbolls matchen.
Den pågår hela tiden och vi vill ju titta på.
Det är så mycket roligare att se på fotboll än att göra läxa/jobba.
Men vi hann med båda sakerna och kände oss nöjda när vi körde hem.


Ännu mer nöjda blev vi när tränarna kom fram till Stora Syster efter matchen
och var nöjda med hennes insats.

Det stod med ett kontrakt i handen och ville
att hon skulle skriva på direkt.
Det kom så hastigt för henne och hon blev lite överrumplad.
Hon ville ha lite betänketid och diskutera med oss.
Det blir ju lite pyssel med körning fram och tillbaka eftersom hon inte har något körkort ännu.

Men är det inte värre problem så löser vi det.
Stora Syster var lycklig och glad när vi körde hem
och det kan jag förstå.
Allt slit och alla timmar som hon har lagt ner på fotbollen
börjar ge resultat.
Målet kommer närmre och närmre och jag är så glad för hennes skull.

- Posted from my iPhone

måndag 3 december 2012

Vackert julkort

Visst är det en skön känsla när man har haft funderingar och idéer
och så helt plötsligt inser man att man är vid målet.
Så var det för mig idag.

Veckorna såhär innan jul brukar normalt sett vara relativt lugna på jobbet med lagom att göra.
Men nu har det "hopat" sig lite och mailen växer.
Snabba, snabba dig!!!
Jag vill kunna vara lite ledig inför julen.
Det är lite att fixa med all mat så jag brukar vara ledig innan jul istället för mellan dagarna.
Det passar mig utmärkt.

Träning för Stora Syster och hon körde bil dit trots snöfall och halka.
Som vanligt körde jag till Emporia och strosade runt.
Det blev en julklapp till. Nu är det färdig handlat till Stora Syster.

Dagens höjdpunkt var att hämta en tavla som jag har ramat in.
Min goda vän Nettan målade ett vackert julkort till oss ifjol.
Under hela året har jag haft funderingar och en önskan att rama in kortet.
Men från tanke till handling är ibland vägen låååång.
Nu äntligen hade jag blivit färdig till att göra det och det var med
spänning och förväntan som jag hämtade tavlan.
Men jag hade inte behövt oroa mig för det blev verkligen jätte fint!

Lite kvällsfika innan tvätten i tvättstugan överföll mig.
Nu är det tomt igen men det är bara en tidsfråga...

- Posted from my i-Phone

söndag 2 december 2012

En vit och ljus advent

Idag när vi vaknade så var det väldigt ljust och fint och marken var täckt med snö.
Lille Bror for runt och var helt stimmig.
Det är något konstigt vilken effekt snön har på barn.
De springer runt som kalvar på grönbete och det finns ingen gräns för deras lycka.
Jag måste också erkänna ett det är mysigt och det lyser upp.
Det har varit det perfekta advents vädret idag och jag har pysslat hela dagen och
tagit fram julgardiner, ljusstakar och lite smått och gott.
Maken och Lille Bror var iväg på handboll.
Stora Syster var trött efter sin "night on the town" och först klockan 14 stegade hon in i köket.
Under tiden som jag har advents pysslat och så har Stora Syster arbetat med sitt projekt arbete.
Nu är det glögg och klenätter och vår jul favorit film - "Tomten är far till alla barnen."
Det kommer bli en tidig kväll för mig.
Det drar redan i ögonlocken.

- Posted from my i-Phone

lördag 1 december 2012

1 december

Vilken kaosartad fredagkväll/natt jag har haft!
Ibland händer oförutsedda saker och det gäller att bara hänga med
och hålla fast så man inte åker av.

Efter en lång natt på akuten i Lund så fick jag ta taxi hem på morgon kvisten.
Stora Syster skulle iväg och köra ett s.k. SAT-prov på Malmö Borgarskola.
Provet började klockan åtta på morgonen men eftersom hon var reserv
så kände vi att det gällde att vara en av de första som skrev in sig.
När portarna öppnades sprang hon uppför trappan men
hon kom ner lika fort igen med ett negativt besked.
Det blev inget prov utan hon får vänta till nästa prov tillfälle.
Suck!
Det var bara att vända hem igen och jag måste säga att det kändes skönt att slinka ner i sängen.

Efter några timmar i sängen så körde Lille Bror och jag ner i Småstadens centrum
Det var julskyltning och vi brukar alltid köpa färska klenätter på stadens konditori.
Jag älskar klenätter!!!
När jag var liten så brukade farmor Emma baka en hel låda med klenätter till mig
och de smakade alldeles ljuvligt.
Det är ingen jul utan klenätter.

Stora Syster och Maken var iväg på träningsmatch med fotbollen vilket blev
jätte bra nu när SAT-provet inte blev av.
Innan vi körde iväg till Lomma så blev det lite julfika med mina nybakde klenätter.
Det var underbar skönt att kunna sätta sig till dukat bord och bara koppla av hos Benny och Maria.
Super gott med juliga smaker
De hade så många fina stjärnor och en riktigt mysig brasa.
Jag älskar julen och advent!
Marias speciella julkaka, kryddrulle.
En rulltårta med pepparkakskryddor och med lingongrädder.
Den smakade mumma!
Det var så mysigt med brasan och höra hur det knastrar och lågorna dansar.
Det är något visst med elden.
Jag kan sitta och titta på den hur länge som helst.
Tack för en trevlig kväll!
Det blev hemfärd relativt tidigt eftersom vi kände oss möra och trötta efter gårdagens eskapader.

- Posted from my i-Phone