söndag 23 december 2012

Lille Jul

Söndag och Lille Jul.
Idag är det kalas på G för mina två små syster döttrar.
Ella har fyllt 7 år för några veckor sedan
och Sofie fyller 6 år idag.
Det var två små förväntansfulla flickor som öppnade dörren idag.

Sovmorgon och sen frukost.
Vi var ganska trötta efter gårdagens glöggmingel och köket svämmade över av disk.
Det kändes som att bestiga Mount Everest att ta tag i disken men inget att be för.
Det fanns lite annat som stod på agendan idag också.

Kära Syster Yster hade lagat jätte god mat!!!
Recept från Jamie Olivers julprogram - stimlad skinka på surdegsbröd och massa grönt.
 Födelsedagsbarnen fester på choklad doppad frukt i choklad fontänen.
 Tre mätta och belåtna tjejer - Hille, Annelie och Syster Yster.
 Kusinen Thomas med fru Isabella och jag fastnade på bild.
 Stora Syster och svåger Micke och Ella.
 Ella är nöjd med alla sina presenter.
Nya, coola döskalle örhängen dagen till ära.

Nu är det kalas och fest varje dag och det är skoj.
Jag kände mig ganska trött och sliten när vi åkte hem men
skinkan, sillen och gröten väntade på mig.
Skinkan skulle griljeras, sillen skulle läggas in och gröten skulle kokas.
På med förklädet och sätta igång men när man väl står vid det så går det fort.

Vi avrundade kvällen med filmen "Knight and Day".
Lite små spännande action film.
Barnen gick och la sig tidigt för att julafton skulle komma fortare.

lördag 22 december 2012

Glöggmingel

Att kunna umgås och bara få lov att vara sig själv.
Det är något som jag gillar skarpt!
Idag ska vi ha bjuda in våra allra bästa vänner på glöggmingel!
Maken har varit och köpt en mängd olika sorters glögg som vi ska provsmaka.
Stora Syster och jag kommer att tillbringa hela dagen i köket
och förbereda en massa "jultapas"

Det räcker att gästerna stiger innanför dörren och så är skrattet igång.
Just i detta sällskapet skrattar vi så tårarna rinner längs kinderna.
Alla bjuder på sig själv till fullo och vi har så roligt hela tiden.
 Dagens meny bestod i en massa jultapas och alla recepten hittar ni på
min matblogg Carinas Skafferi.

Stora Syster och jag hade kämpat hela dagen
och jag måste få lov att säja att jag blev super nöjd med resultatet
 Kvällens goa tjejer är glada och sugna på "jultapas".
 Barndoms kamraterna Linus och Lille Bror.
De har känt varandra sedan de var nyfödda och de roar sig kungligt tillsammans.
 Kvällens efterrätter bestod i en Pepparkaks Parfait samt en Äpplekompott med Kanelmousse.
Försvinnande gott!
Goa och glada gäster!
 Nettan hade dagen till ära med sig pepparkakor från årets "julbak".

Shit, vad vi skrattade och skrattade.
De är så lätt att umgås och jag längtar redan till nästa gång vi träffas.

fredag 21 december 2012

Hollister på Emporia

Idag var det skolavslutning för Stora Syster.
Hon begav sig redan kvart över sju på morgonen.
Dagen till ära så hade de ett prov i ämnet "Idrotten i samhället".
Det är till att köra hela vägen in i kaklet!

Lille Bror och jag åt frukost i lugn och ro och inväntade att Stora Syster skulle komma hem.
Dagens utflykt var till Emporia och Hollister butiken.
Men först inom Elgiganten och ordna med en julklapp till Lille Bror och jag blev så NÖJD!!!

Vi var inte de enda personerna som tänkte tillbringa eftermiddagen på Emporia.
Det var fullt av människor och det var lunchtid.
Tänk dig det scenariot!
Men det är inte lönt att stressa.
Ta ett djupt andetag och invänta din tur.
Vi tillbringade många timmar på Emporia och vi vandrade ut och in i butikerna.
Det finns mycket fint som jag hade önskat mig men någonstans får jag ändå var nöjd.
Det går ingen nöd på varken mig eller barnen.

Men jag hade lovat dem ett besök på Hollister butiken.
Jag blev helt såld på deras kläder - superfina!
Jag lyckades i smyg handla varsin Hood till dem
som de ska få öppna på julaftons morgon.
En liten extra bonus för allt sitt slit som de lägger ner i skolan.
Båda barnen kommer hem med strålande betyg och det måste uppmuntras.

Efter några timmar var vi helt möra och slut och ville bara hem.
Lille Bror stack till sin handbolls träning och Stora Syster hjälpte mig att handla julmaten.
Vi var super effektiva och var i färdiga i god tid
innan vi skulle bege oss till Stora Systers fotbollsträning.

Det fick bli en snabb middag - färdig gulasch soppa med vitlöksbröd.
Resten av kvällen tillbringade jag och Lille Bror i köket
och komponerade efterrätterna till morgondagens glöggmingel.

Jag måste medge att jag var rejält trött när jag somnade.
Det är så mycket jag vill göra och jag smider mycket planer hela tiden
men jag glömmer planera in vilan.
Den är lika viktigt som allt det där roliga!

Det är något som jag måste bli bättre på!

torsdag 20 december 2012

Julgodis

En hel termin har passerat förbi.
Lille Brors skolavslutning var idag och det var första gången
som jag inte var med.
Det kändes lite konstigt att skicka iväg honom till skolan
och jag stannade kvar hemma.

Stora Syster var ledig idag och vi hade planerat att slutföra vårt julgodis.
Frukost med nya frallor och sen staplade vi upp alla ingredienserna
i köket och kavlade upp ärmarna.

Det blev en massa gott!
När julen är över så är det alltid kvar och vi får slänga det sista
men det är själv grejen att pyssla tillsammans.

Det blev Kola, Knäck, Rocky Road och Mozartkulor.
Ibland tänker jag att det hade varit roligt att prova på något annat men
det slutar alltid med att det blir samma saker.
Vi gillar det och vill inte vara utan just dessa sorter!

Annars har dagen varit lugn.
Planerat in den sista maten på julbordet samt vad vi ska äta till helgens glöggmingel.
Inköpslista är skriven!

Lille Bror kom hem med sina betyg och vi var båda nöjda.
Jag är så stolt att han har klarat övergången från den lilla småskolan
till en stor högstadie skolan med bravur.
Du ska vara stolt över dina prestationer!

onsdag 19 december 2012

Julklapps stohej

Hela natten har varit en pina!
Jag har bara legat i sängen och vridit och vänt på mig hela tiden.
Det har inte blivit många timmar sömn.
Tankarna har snurrat runt i huvudet hela tiden.

Min arbetsdag började först vid 10 tiden med ett möte.
Så jag passade på att köra inom Syster Yster och dricka en kopp kaffe innan arbetsdagen startade.
Det kändes skönt att kunna ventilera sina tankar.
Det händer saker i livet och ibland reagerar jag starkt.
Det är skönt att höra att det är mer än jag som reagerar
och någonstans tycker jag det är en tröst.


Mitt möte pågick hela dagen och jag var helt "slut i rutan" när jag körde hem.
Det var en befriande känsla att styra hemåt idag.
Först ett välbehövligt besök hos frisören
och sen är det julledigt i flera dagar framåt.

Kvällen var vigd åt mig och Maken och vi skulle inhandla de sista julklapparna.
Det var framför allt Lille Bror som det skulle handlas till.
Det är i och för sig inte så svårt.
Det är bara att köra till någon stor Media affär.
Sagt och gjort - Media Markt och Elgiganten ligger nära och där hittade vi det vi sökte.
Nästa stopp var Emporia och vi strosade runt där in någon timme
och prickade av på vår lista.

Väl hemma igen sjönk vi ner i soffan och kände oss nöjda med dagens inköp.
Det kommer bli bra!

tisdag 18 december 2012

Kraftig våg

Nu rullar dagarna fort!
Jag längtar efter julledigheten och ser framemot att vara ledig.
De flesta julklapparna är klara.
Igår var Stora Syster och jag på Emporia och fick handlat någon julklapp
och hämtat en inramad tavla.

Idag skulle jag göra kola men det blev inte alls bra.
Det är första gången i vår nya micro så jag hade inte riktigt koll på hur länge den skulle koka.
Dessutom hade jag laktosfri grädde och den brukar inte alltid bete sig som vanlig grädde.
Den tog åratal att bli klar.
Tanken var både kola och knäck men tiden räckte inte till.
Jag får helt enkelt se om kola stelnar till annars får det vara.

Vissa dagar är bättre än andra.
Ibland händer det saker som får mig att reagera och fundera över livet i största allmänhet.
Vad vill jag ha ut av det?
Vad betyder något för mig?
Vem betyder något för mig?

Ibland kan besvikelsen skölja över mig som en kraftig våg och det är svårt att värja sig.
Att prata med en god vän kan hjälpa att få styr på tankar och funderingar.

Ett stort tack för att du lyssnar!
Kram till dig kära, kära vän!

söndag 16 december 2012

Trasigt ledband i tummen

Usch och fy, nu regnar det här hos oss i Skåne.
Alla den vita snön försvinner bort.
Jag hade önskat att den hade funnits kvar åtminstone en vecka till
så vi hade fått en vit jul.
Nu kan det gärna regna mycket så all snön försvinner.

Maken och Lille Bror är iväg och handlar lite julklappar på Empoira.
Jag och Stora Syster är hemma och bakar Saffrans snurror med vit chokad.
 Precis lagom tills de är klara så dyker den manliga delen av familjen upp.
Farmor ska gratuleras på födelsedagen och för att förgylla hennes dag lite extra
slinker det ner några nybakade gula, doftande saffrans snurror i min väska.


Vad hände här då?
Efter matchen igår så tilbringade Lille Bror och Maken stora delar av eftermiddagen på sjukhuset
och Lille Bror kommer hem med armen i gips.
Han har skadat ledbandet i höger tumme.
De kunde inte riktigt se på röntgen om det var av eller inte.
Det får vi se om 14 dagar.
Är ledbandet av så blir det operation för det kan aldrig växa ihop igen.
Av någon konstig anledning så hittar just det specifika ledbandet inte tillbaka till sitt ursprung.
Det kryper in under muskeln i tummen.
Hoppas, hoppas för hans skull.


Årets Lundaspel är spoilerat för honom.

lördag 15 december 2012

Invigning av julsnapsen

Det blev en ganska stressig idag.
Maken brukar alltid fixa och ordna med städningen när vi ska ha gäster
men så blev det inte idag.
Lille Bror skadade sin hand och tumme på dagens handbolls match
så de fick tillbringa hela dagen på akuten på sjukhuset i Lund.

Glögg, Julnötter, Saffrans skorpor och pepparkakor med god Julig Smörkräm inleder vår fest.
Jag är väldigt glad för vår soffa och sittdyna.
Vi får plats hur många som helst utan problem.
Det är super duper när man är många som vill trängas runt bordet.
 Julinspirerad buffé
 Familjen Berggrens ungdomar följer alltid med.
Det är jätte roligt!
Det är inte så många ungdomar som gör det idag och
ännu roligare är det när de är så sociala och trevliga!!!
 Minstingen Isabella ser framemot julklapps leken hela året
och hon är spänd av förväntanoch vi kan inte äta fort nog.
 Våra goda vänner Bitte och Ulf.
Maken och Ulf har känt varandra i nästan 50 år!
Det är många år som vi har umgåtts och det gör mig glad.
Tänk att kunna dela så många minnen tillsammans.

Efter maten är det dax att lägga fram alla paketen på bordet.
I första omgången gäller det att slå en etta eller en sexa med tärningen så blir ett paket i högen ditt.
När all paketen i högen är slut börjar vi om igen och nu sätter timern på 10 minuter.
Nu slår vi tärningen igen och får man en etta eller en sexa
får man norpa ett paket från någon av sina medspelare.
Det kan sluta med att man bara sitter med ett paket eller en hel hög.

Det spelar inte så stor roll.
Det är spänningen i spelet som är skoj.

Efter kaffe, fika och godis var klockan sent och våra gäster begav sig hemåt.
Detta är startskottet för julen.
Nu är det en vecka kvar till julafton och jag ser framemot det jätte mycket.

Dag i köket

Jag vaknar halv sju av världens konstigast dröm!
Att hjärnan bara kan komponera ihop alla dessa knasigheter.
Men när jag insåg att det vara var en dröm
så kunde jag somna vidare igen.
Skönt!!!

I kväll ska vi ha gäster så det blir att tillbringa hela dagen i köket och förbereda.
Presenterna till julklapps spelet ska slås in,
bordet ska dukas
och jag ska hinna andas mellan varven.

Lille Bror och Maken är iväg på handboll så de har jag ingen hjälp av.
Stora Syster ska iväg och bowla med sitt gamla fotbolls lag.

Men å andra sidan tycke jag det är rätt så skönt att gå här hemma
och pyssla och stöka i min egna takt.

Är ni färdiga med era julklappar?
Jag har några få kvar men det är ingen panik.
Det är ju en vecka kvar till jul.

Ha en skön lördag och ta det lugnt.
Tanken är att vi ska hinna njuta av alla dagarna som passerar förbi.
Det är alla dessa dagar som kallas livet.

fredag 14 december 2012

Fredag tillsammans

God kväll kära du!
Vilket busväder vi har idag.
Här nere i Skåne är det runt noll grader men
längre upp i landet har jag förstått att det är mycket, mycket kallare.
Det blåser och känns allmänt ruggigt.

Denna fredagen är det dax för Maken att gå på julbord.
Stora Syster är i Malmö och kollar i allt ståhej runt Musikhjälpen.
Jag gick nu sist hem från jobbet.
Det kändes lite ödsligt att sitta där själv, i detta gigantiska kontorslandskap.
Direkt till affären och handla och sedan hämta Lille Bror från handbolls träningen.

Sen har Lille Bror och jag pysslat i köket.
Han har gjort en variant på Rocky Road.
Jag gjorde brunkål, som blev fantastiskt god.
Har du en gång börjat att göra brunkål
är det helt omöjligt att köpa den som finns i "korvar" i affären.
Det är värt mödan, jag lovar dig.
En god och röd sillsallad fick också se dagens ljus.

Snön hänger tung på vår stam cypress.
Jag får nog gå ut och skaka av den lite.

Ha en skön fortsatt fredag kväll!

torsdag 13 december 2012

Julköttbullar

Rulla, rulla liten bulla
Det är vad min kväll har handlat om idag.
Lite julstök varje dag och tillsist blir du färdig.

En busy, busy dag på jobbet.
Normalt sett brukar det vara lugnt i december men av
någon konstig anledning så är det SUPER mycket att göra nu.
Det hör ju till saken att jag arbetar bara tom onsdag nästa vecka
och sedan håller jag julledigt.

Klockan hann bli halv sju innan jag körde hem.
Hemfärden gick inom affären för att handla nymalen färs till köttbullarna.
Den bästa mixen är 70% nötfärs och 30% blandfärs
och rör ut saltet i färsen innan du tillsätter gräddmjölken.
Salt binder vätskan så det blir lite lättare att steka dem.



Jag hade gjort en smet på 2 kilo färs så det var bara att kvala upp armarna och rulla.
Lite till lördag och vår "invigning av julsnapsen" och lite till själva julafton.

Under tiden som jag rullade köttbullar var
Stora Syster och Lille Bror ute och åkte pulka.
Mysigt att göra det tillsammans!

Lille Bror är lite nervös inför skolavslutningen.
Det är första gången han ska få betyg.
Men jag försöka lugna ner honom för att om han skulle bli missnöjd
har han ju 3 1/2 år på sig att reparera det.

Men jag vet att han är duktig och kämpar på
så det kommer att bli alldeles precis lagom nivå att börja sin betygs karriär på.
Vilken världslig betydelse har de första betygen för resten av livet?
Ingen om du frågar mig men det är ändå ett bra riktvärde.
Och jag har ju en vuxens perspektiv och han är dock bara 12 år
så för honom är det viktigt och det får jag respektera
samt stötta honom i hans oro.

Glad Lucia

God morgon alla ni som är är morgon pigga och är uppe i ottan.
Nu är det bara 11 dagar kvar till jul
och vi firar Lucia idag.

Vi brukar tillsammans titta på Sveriges Televisions Lucia på morgonen.
Det är lika vackert varje år.
Dagens frukost består av varma lussebullar.

Det är ungefär den Lucia tradition som vi brukar ha.
Jag hade önskat att vi hade åkt iväg för att titta på något Lucia tåg
men det blir liksom aldrig av.
För mycket annan som "pockar" på uppmärksamhet.

Ha en glad Lucia - eller hur man nu uttrycker sig?

onsdag 12 december 2012

Julgranen på plats

Idag var det dax och ta in julgranen.
Vi har lite traditioner när det gäller julgrans pyntning:
Glögg, julgodis och andra godsaker.

 Tjolahopp!
Nu känns det som om julen är nära.
Det är denna tiden innan som är bäst.
Att förbereda och längta.

 Godsakerna väntar på att förtäras och glöggen serveras ur mina nya glögg muggar
Rörstands Vintersaga.
De är så vackra och perfekta att hålla i.
 Vår nya julgransfot, Turbinen från SMD Design.
Den var rejält tung och det finns ingen risk att granen välter.
Min julgransmatta är också ny för året.
Den gamla hade sett sina glansdagar med 25 år på nacken.
 Lille Bror får den stora äran att sätta stjärnan på toppen av granen.
 Lite finjustering av Stora Syster
Nu är den på plats!
I år hittade vi en väldigt vacker och jämn gran.
Hoppas den är lika fin på julafton.

tisdag 11 december 2012

Lussebullar i ugnen

Nu börjar det närma sig jul med stormsteg.
Jag ligger lite efter med mina julförberedelser.
Jag har inget att skylla på och jag har egentligen inte gjort något annat
så jag borde vara i fas.
Det är ren och skär lathet!


Vintervädret är verkligen här för att stanna.
Det snöar lite varje dag och temperaturen ligger under noll strecket.

Maken och Stora Syster körde iväg till Bunkeflo för at träna.
Lille Bror ska börja träna lite extra handboll med årgången äldre än sig själv.
Han känner att han behöver lite mer utmaning och när han fick
lov för deras tränare blev han eld och lågor.

En timmes besök hos Syster Yster och sen hem och börja baka
dessa, små underbara gyllengula bullar.
Jag älskar lussebullar!!!
Jag skulle kunna leva på dem.

Att äta en ljummen, precis nybakade lussebulle
tillsammans med ett glas mjölk.
Det är förknippat med jul för mig.

Lille Bror och jag gjorde slag i saken och vi mös tillsammans i soffan.

måndag 10 december 2012

Besök av tomten

Måndag och världens snöoväder!
Det har i stort sett snöat hela dagen
och när jag kom ut till bilen vid fem tiden var den helt övertäckt av snö.
Det tog minst 5 minuter innan jag kunde starta och köra hem.

Idag har jag varit effektiv och fått färdigt en hel del surdegar på jobbet.
Det är en underbar känsla!

Från det ena jobbet till det andra...
Lille Bror och jag har suttit tillsammans och
gått igenom hans SO prov inför onsdagen.
Det är inte helt lätt att förstå hur man ska strukturera sina läxor
och han behöver en hel del stöd för att klara av det.

Idag har jultomten varit på besök på jobbet.
Vi fick varsin röd Stelton TV kanna (eller vad det heter nu för tiden)
och en förpackning fylld med godis,
som naturligtvis redan är slut.
Förpackningen är företaget första och den hade en tidsenlig dekor från 1950 talet.
Lite roligt med nostalgi!



Nu sitter jag i Wihlborgs inomhus arena och väntar på Stora Syster ska träna färdigt.
Sen ska vi halka hemåt i vinternatten!