måndag 7 januari 2013

Ljus i mörkret

Någon som verkligen går in för julbelysning!


- Posted from my iPhone

söndag 6 januari 2013

Nu åker julen ut

Idag har vi städat ut julen.
Det kändes skönt.
Att plocka in julen och granen är mysigt och skönt och förväntningarna är höga.
Men att städa ut den är lika mysigt och skönt och förväntningarna
är lika höga på vad detta år ska bjuda på.

Barnen sover längre och längre på morgonen och det
innebär att vi gör detsamma.
Allting blir förskjutet och dygnet blir lite sent.
Men det gör inget.
Vardagen är inte riktigt här ännu.

Maken och jag har städat ut julen idag.
Barnen har tillsammans varit i Malmö och tittat på finalerna i Skåne Cupen.
Inga röda dukar, inga julblommor, inga julgardiner - Allting är borta.
Jag slängde tom det sista av julkulorna och knäcken.
Nu är det slut på sötsaker!

Men det fanns lite brunkål var i frysen och den tog jag ut och gjorde kålpudding på.
Det är en super favorit hos oss alla!
Det blir fantastiskt gott att göra kålpudding på brunkål.
Det är verkligen värt ett försök.

Gårdagens pepparkaksmuffins fick göra oss sällskap till söndags fikat
och 3/4 av familjen roade oss med filmen "Forrest Gump".
Nu är det snart läggdax och en ny arbetsvecka ligger framför oss.

lördag 5 januari 2013

Tretton afton

Tretton afton brukar vi fira hemma hos min mor
och äta god stek med potatis och sås.
Det kräver några timmar i tillagnings process och tid är en bristvara hemma hos oss.

Jag hade lovat att jag skulle bidra med någon kaka till kaffet.
Efter frukost så ställde jag mig och gjorde pepparkaks muffins
och sedan ett snabbt besök på Burlöv Center.
En liten present skulle inhandlas och vi hann även inom Triumph
och deras stora REA.
Många fina underkläder var nedsatta med 50% och det blir en slant.
Det tackar vi för!

Syster London hade skickat julklappar med mormor och efter maten hade vi julklapps utdelning.
Lille Bror och kusinen fick varsin jätte fin mössa som tydligen
var och varannan springer runt med i England.
 Småflickorna i sina nya Urban Ears och varsin I-pod touch
 Lilla Tindra
 Sista rycket av alla julotter
 Mormor hade köpt ett nytt spel, Sequence.
Ett mycket trevligt spel och vi spelade flera rundor
innan vi tackade för oss och cyklade hem i vinter natten.

fredag 4 januari 2013

Fredagmys, igen

Trots att det bara har varit tre dagar med arbete
och det har inte varit mycket folk på jobbet
så kändes det skönt att köra hem och veta att det var "Fredagsmys" på G.

Lille Bror skulle sova borta hos en kompis och jag ville vara hemma innan han stack iväg.
Det innebar att jag hade någon timme och bara relaxa i soffan.
Stora Syster och hennes kompisar invaderade köket och lagade tacos.
Det blev så mycket att det räckte till även Maken och mig.
Skönt, då slapp jag laga middag.

Soffa, På Spåret och en bra svensk film och fredagen är hemma!

torsdag 3 januari 2013

Öde på parkeringen

Mörket håller på och försvinna och morgonljuset är väg fram.
Det var lite lättare att stiga upp i morse.
I två dagar har jag gått och lagt mig vid 22 tiden och sovit till 7 på morgonen.
Men det är verkligen tomt på parkeringen.
Normalt sett brukar det var fullt på parkeringen när jag kommer fram
men dessa mellandagar är det helt öde.
Några ensamma bilar står parkerade.
Just nu är det ganska nervöst på jobbet.
Det är en stor, tung arbetsuppgift som måste vara klar allra senast söndag kväll
för den ska presenteras på måndag.
Usch, jag är väldigt nervös för att jag inte ska klara av det ordentligt.
Det är mycket som står på spel.
Jag gillar inte att allt står och faller med mig, inget skyddsnät överhuvudtaget.
Trots detta så var jag tvungen att bege mig hemåt tidig eftermiddag
för jag hade bokat ett möte på banken tillsammans med Stora Syster.
Nu när hon är myndig så är det dax att hon får lite koll på sin
egna ekonomi och hur det fungerar med kontakten med banken.
Vi fick med oss en del papper, internet dosor, lite appar som ska laddas ner till telefonen osv.
Jag är inte alls orolig för Stora Syster
eftersom hon är väldigt ordningsam och organiserad
och jag tror det kommer bli super bra.
En första inkörsport till egen ekonomi!
Middag och strykning står på kvällens schema.
Nu ska jag sätta mig och sortera lite kort från december månad.
Idag har det varit en grå dag men
"Även om dagen är grå kan den vara vacker - varje väderlek har sin charm"

onsdag 2 januari 2013

Planering framåt

Jag är precis hemkommen från ett planeringsmöte.
Lille Bror spelar fotboll och vi är några som har bildat en föräldrar grupp
och tanken är att vi ska planera in lite roliga saker för pojkarna.

Malin bjöd hem i sitt fina kök och vi hade ett snabb och effektivt möte.
Nästa roliga aktivitet är inplanerad och vi hoppas
att pojkarna kommer tycka det är roligt.
Det gör vi i föräldrar gruppen i alla fall!

Alla TV apparater i hemmet är i full gång och vi tittar alla på olika program.
Någon ser Twilight, någon ser Indiana Jones och den tredje spelar TV spel.
Jag är fortfarande sliten och trött från nyårs firandet.
Julgodiset är utslängt och istället är det påfyllt med naturens godis.
Clementiner är gott och det vimlar av C-vitaminer!

En sak som vi bör tänka på ibland
"Det är inte många som vet hur bra vi har det - däremot hur bra andra har det"
Det är viktigt att lära sig uppskatta det du har framför dig
och inte sukta efter det som du inte har.

Seg start på dagen

Idag var det dax att stiga upp och bege sig till jobbet.
Trots att det blev en tidig kväll igår så var det segt att stiga upp idag på morgonen.
Klockan hann bli halv åtta innan energin hade flödat till.

Barnen har fortfarande jullov och ligger och sover till långt ut på förmiddagen.
Vi har alla en tendens att vända på dygnet när vi är lediga
men när vi väl börjar jobba igen så blir det lite mer ordning och reda även för barnens del.

Nu är musik i hörlurarna som gäller och fokus på att gå igenom dagens arbetsuppgifter.
Planera lite framåt skadar aldrig.

Just nu blommar flertalet av mina orkideér.
De är så vackra med alla sina blommor.

Hoppas ni får en bra dag!

tisdag 1 januari 2013

Årets första dag

Årets första dag kan beskrivas som trött, slött och blött!
Vaknade vid halv elva och klockan hann bli halv tolv innan vi fick tummen loss att äta frukost.
Lite soffa och lite fika och sedan en lång promenad.
Vad äter man nyårsdag?
Jo, Pizza! Att ringa och beställa pizza och tro att man kan få den klar inom 20 minuter är en utopi.
Vi har lärt oss av våra misstag och ringde redan vid fyra tiden och beställde till klockan sju.
Nu är det renbäddat i sängen och Agnetas nyårskarameller väntar på mig.

Hoppas ni har haft en skön dag och känner er redo inför morgondagens arbete!

måndag 31 december 2012

Nyårsafton 2012

Nyårsafton 2012 blev en väldigt regnig kväll.
Dagens tema var silver och dukningen strålade.
Värdparet bjöd på en otroligt god meny.
Mannen i huset är en enormt duktig kock och jag visste på förhand att maten skulle vara toppklass.

 Välkomstdrink och ostmingel inleder kvällen.
 Lille Bror har undervisning för Nettan om hur en i-phone fungerar
eftersom det är ett område som är helt nytt för henne.
 Roliga servettringar designade av värdinnan.
 Kvällens förrätt!
Lille Bror är bara 12 år gammal och trots sina unga år
tycker han det går bra att vara ensam ungdom på festen.
Han är han väldigt social och sitter gärna med och pratar med oss vuxna.
Han sköter sig alldeles förträffligt!
Ljusmanschetterna gick i samma tema som servettringarna.
 Goda väninnan Nettan!
 Mästerkocken Per!
 Väldigt gott rödvin, TRIO!
Det ska jag lägga på minnet.
 Maken och värdinnan Marie
 Jag i silver inspirerad scarves!
 Huvudrätt, Tournedos med en oehört god sallad.
Jag kommer definitivt att fråga efter receptet.
 Raketer vid 12 slaget hör till traditionen och regnet var ganska ihållande.
Det blev ganska prickiga raketer för min del...
 Lille Bror är överlycklig att få smälla raketer.

Tack för en rolig och trevlig kväll!
2012 är slut och nu lyfter vi blicken mot 2013.

2013 kommer bli ett år som vi kommer fylla med
många roliga minnen och milstolpar.
Först ut är Makens 50 års dag.
Den kommer vi tillbringa i Stockholm och bara ha roligt i dagarna fyra.

Ta vara på dagarna som passerar men glöm inte att
"Ibland är det skönt att bara vara"

Gott Slut

Nu är vi inne på årets sista dag!
2012 har varit en år fyllt av roliga resor för vår det.
Skidresa i Alpendorf i Österrike,
Weekend i Amsterdam,
Göteborg och Gothia cup
och sedan en veckas solsemester på Cypern.

Jag började dagen med ett besök i Småstadens blomster affär
och sedan en tur till Systembolaget.
Stora Syster och jag har varit på Entré och handlat en jättefin svart ullkappa till henne.
Hemkommen igen och ätit lite lunch och nu ska jag gå och ta mig en liten tupplur.
Kvällens blomster bukett till värdparet.
Jag tyckte den blev otroligt vacker med en vit amaryllis och vit ginst!
Nästan så att jag skulle vilja behålla den själv.

Hoppas ni får en trevlig nyårsafton och att 2013 blir ett bra år för er.
Ta hand om dig och glöm inte att vårda ditt inre.
Det är bara du som kan avgöra hur du mår och vart du vill komma med ditt liv.

Gott Slut och ett Gott Nytt år!

söndag 30 december 2012

Inget REA plagg

Som sagt var, REA är inget för mig!
Tycker det känns som om det är gammalt som hänger kvar på galgarna.
Mycket av vårens första kläder har kommit in och det känns roligare att handla.
Min tunika som jag hade spetsat in mig på var naturligtvis inte på REA
och dessutom var den slut i min storlek.

 Istället fick denna vackra klänning/tunika följa med mig hem och en matchande scarves.
Jag har provat den några gånger men aldrig varit upplagd för att handla den.
Jag är lite knasig med det - jag måste känna för det vid just det tillfället
annars blir det inget av.
Och naturligtvis var den inte på REA!

Ikväll kommer Makens handbolls kollega hit för lite planering inför kommande säsong.
Vi brukar göra slag i saken och bjuda med även resten av familjen
och så passar vi på att äta gott och snacka.
Det kändes som om handbolls kollegorna fick till ett bra schema för flera månader framåt.

Lille Bror är ganska rastlös nu efter tre veckors avsaknad av träning och matcher.
men han är flitig med sin sjukgymnastik
så förhoppningsvis kan han börja att träna så smått när "plasthandsken" är borttagen.

God kväll på er alla i cyperspace.
Dröm sött och vakna utvilad imorgon!

Sovmorgon

Klockan är tio och jag har precis slagit upp ögonen.
Skönt med sovmorgon.
Lille Bror har huset fullt av pojkar.
Stora Syster ska ha vänner på brunch och hon stökar i köket.
Maken sover fortfarande och jag dricker en god kopp espresso.

God morgon fina du!
Det doftar scones från köket.
Stora Syster har precis tagit ut dem från ugnen.
Undrar ifall det kommer räcka till mig?
Jag är en "sucker" för scones.


Idag har Maken och jag bestämt att vi ska åka till Emporia och gå lite på REA.
Förmodligen är allt det som jag skulle vilja ha redan slut.
Det är ju några dagar sedan REAan startade.
Jag är ingen REA fantast.
Oftast tycker jag att det som är fint har någon annan också gillat
och det är botten nappen som hänger kvar på galjarna.
Men en liten tur inom JOY blir det alltid.
Jag har spanat in några plagg och är de på REA och finns kvar
så kanske de får följa med mig hem.

Njut av din dag och krama dina nära och kära!
Det är kärlek som betyder något i slutändan.

lördag 29 december 2012

London upplevelser

Det blev en rätt så bra dag trots min avsaknad av energi i morse.
Tvätt berget är borta från tvätt stugan...
istället ligger den i fina högar på sängen...
Undrar om mina familje medlemmar förstår piken?

God kväll på dig.
Nu är det mörkt ute och dagen har svischat förbi.
Min mamma kom hem från Syster London idag.
Hon har varit där och firat jul tillsammans med hennes familj.
Det är mer än en hel vecka sedan hon åkte och tiden går så fort.

Jag och Syster Yster hämtade henne på stationen i Lund.
Vi tillbringade eftermiddagen hemma hos henne och fick höra hennes London upplevelser
och hur man firar jul i England.
Man får ta seden dit man kommer helt enkelt.

Lundaspelen är över för Lille Brors handbolls lag och i år gick det inte lika bra för dem.
De gick vidare till B-slutspel och där blev de utslagna i 8-dels final.
Just nu ska Stora Syster iväg till Lund,
Lille Bror är i Malmö med kompisar som spelar Skånecupen i fotboll.
Vid halv åtta dröser de in här hemma ett helt gäng och de har beställt tacos.
När Lille Bror har övernattnings gäster brukar vi äta tacos
eftersom det är hans favorit maträtt.

Maken och jag får "sova" i varsin soffa och vila upp oss inför nyårshelgen!

Ha en skön lördag kväll så ses vi imorgon igen.

Bortblåst energi

Ny dag och nya förutsättningar!
Det är tyst i huset och jag kunde ha gjort så mycket men det finns ingen energi.
Maken och Lille Bror är iväg på handboll
och Stora Syster sover borta hos en kompis.

Jag skulle behöva städa lite men det är inget som står speciellt högt upp på listan.
En promenad i regnet kanske piggar upp?

Nej, vad väntar jag på!
Ta tag i dagen nu så den inte bara försvinner ut i tomma intet.

fredag 28 december 2012

Skånecupen i Baltiska Hallen

Lille Brors ledband var inte av , bara rejält uttänjt!
Nu har han fått en formgjuten plasthandske
som han ska ha använda varje dag i minst sex veckor
plus att sjukgymnastik ska göras sex gånger om dagen.


God kväll kära du!
Jag är precis hemkommen från Baltiska Hallen i Malmö och
Stora Syster har spelat Skånecupen med sitt nya fotbollslag.
Två vinster och en oavgjord match men de gick dessvärre inte vidare.
Tråkigt för dem men skönt för oss!
Jag kände att jag längtade hem till min boning.

Det har varit en tråkig dag idag!
Jag har känt mig nedstämd för folk i min närhet mår jätte dåligt
och jag vet inte hur jag ska hjälpa till.

Ibland blir besked och budskap väldigt ensidiga och det kan skapa en massa tråkigheter.
Det finns alltid en annan version och den måste man vara mottaglig för att lyssna på.
Ensidig kommunikation är det värsta jag vet
och det är inte rättvist att slänga ur sig saker och påstående
utan att lyssna på alla parter.

Lyssna på alla och analysera innan du talar - är det inte det som vi försöker lära våra barn?
När man uttalar sig måste man vara beredd att ta konsekvenserna för sitt agerande.

Det finns ett talesätt som lyder
"Döm och tala inte i vredesmod för vreden försvinner men domen och orden står kvar"
 Ibland är det rätt så nyttigt att tänka på det och få lite distans.

Läkarbesök

Usch, nu är jag nervös!
Lille Bror och Maken har precis åkt iväg till sjukhuset för att ta av gipset.
Nu får vi se vad som hände med ledbandet.
Är det operation som gäller eller vi klarar oss med sjukgymnastik?

Lugna, sköna dagar är bra för själen.
Jag sitter här hemma och arbetar och väntar på att pojkarna ska ringa och lämna besked från doktorn.
Stora Syster ska träffa en kompis.
Tvättmaskinen snurrar.

Jag går här och funderar och grunnar på några tankar.
Det är svårt att släppa dem fast att jag vet att jag borde.
Det är tröttsamt i längden men det är en fas som jag måste igenom.
Jag måste bestämma mig för vad som är viktigt.

torsdag 27 december 2012

Lundaspelen i handboll

Idag smäller det!
Lundaspelen i handboll börjar.
Det är världens största handbolls turnering och den går av stapeln i Lund.

God morgon kära du!
Nu är den värsta julstressen över och vi får några mellandagar innan vi laddar om inför nyår.
Lille Brors handbolls lag ska spela i turneringen.
Tyvärr så får han själv inte deltaga eftersom han skadade sin tumme för några veckor sedan.
Men det är ändå roligt att få vara en del i laget och känna på pulsen.

Maken och Lille Bror begav sig i tidig morgon och jag placerade mig framför min dator.
Hela dagen var det rensning av mail och jag hann med en och en annan tvätt.
Stora Syster var en sväng på Entré i Malmö och träffade kompisar.


Kvällens middag, pizza med resterna av julskinkan.
Det är nog en av de vanligaste maträtterna som vi svenskar äter i mellandagarna.
De flesta vill bli av med julskinkan och att strimla ner den och lägga den på pizzan går utmärkt.

Annars på fronten inget nytt!

onsdag 26 december 2012

Annandagen på Abusa

Det blev en lååång sovmorgon idag igen.
Slappa framför TV med frukost innan det var dax att bege sig till Abusa och fira Annandag Jul.

Dagens inleddes med en frågesport om Abusa och det gällde att vara observant
och skriva ner alla detaljerna.
Gummistövlarna på och ut i kohagarna.
 Att gå balansgång på blöta stockar är ganska svårt
och det var inte många som lyckades ta sig hela rundan runt eldplatsen.
 Hur många hönor finns det i lekstugan?
Hur många silverkulor hänger det i trädet?
 De små flickorna inspekterade alla fågelholkarna och det fanns mååånga sådana.
 
 Stora Systers tur att "spotta bilar".
 Jag och Maken duellerar i "biltävlingen".
 Kusin Jeanette och Mormor Irma
 De stora tjejerna som alla tar studenten nästa år!
 Grabbarna Boys hugger in på vårt fantastiska julbord.
Alla bidrar med sina julrester och det är roligt att smaka på varandras julfavoriter.
 Efter maten var det lottförsäljning och vinstdragningen.
Vi kom hem med bl.a. två väskor, kaffe, choklad och ljuslyktor.
Alla bidrar med vinster och när man vinner får vi själv välja och vraka vad vi vill ha bland vinsterna.
Vi är duktiga på att leka charader och vi avslutar med att dansa kring granen.
 Ett pepparkaksland med hönor och värdparet finns mitt ibland allt.
Detta julfirandet är uppskattat av alla och visst är det mysigt med traditioner.

När klockan var sent och barnen var trötta styrde vi hemåt i regnet.
Det gäller att komma i säng i tid för Lundaspelen startar imorgon.