fredag 18 januari 2013

Strålande vy över Strömmen

Det har varit strålande sol i Stockholm idag men väldigt kallt.
Vi har varit utomhus och bara njutit av solen och snön.
Detta är dagar som får mig att traska vidare på livets resa, att ta med sig och minnas!

God kväll kära du!
Just nu sitter jag här med Stora Syster och berättar för henne vad vi har gjort idag.
Hon har inte varit med oss idag för hon har varit jätte dålig.
I morse letade jag upp en vårdcentral i närheten och vi var där och tog lite prover.
Inget bakteriellt men hostmedicin, näsdroppar och starka värktabletter ska hjälpa henne att tillfriskna.
Vi lämnade henne i lägenheten och begav oss ut på stan.
Ett besök på Saluhallen på Söder, lite shopping längs Götgatan
för att styra stegen mot Fotografiska museet och lunch.
Vår tanke var bara att äta lunch på museet men för att kunna göra det
behövde vi betala inträde och det var vi inte så sugna på.
Uppe på berget hittade vi en annan mysig lunch restaurang, Hermans trädgårdscafe,
där de serverade en stor medelhavsbuffe som erbjöd en enorm utsikt över Strömmen.
Det var skönt och komma in i värmen.

Utsikten från höjden på Söder är otroligt vacker en dag som detta, strålande sol och klarblå himmel.

Nu ä vi hemma igen och relaxar och kramar om vår sjuka dotter.
Jag tycker så synd om henne!
Hon gillar verkligen sightseeing och att uppleva nya saker
och det är verkligen otur att hon blir sjuk när vi är här!

Lite vin och tapas innan vi beger oss till "Jimmys Steakhouse"
och äter en god middag och nu blir vi alla fyra.

torsdag 17 januari 2013

50 års firande i Hufvudstaden

Min käre Make är mitt i livet.
Just idag fyller han 50 år och vi har precis
varit på Götalejon och tittat på Jesus Christ Superstar.

Vi begav oss igår kväll med X2000 från Lund
och fyra timmar senare var vi framme i Stockholm.
Fantastiskt smidigt med tåget!
Vi bor i en lägenhet på Södermalm, bara ett stenkast från Götalejon.
Imorse vaknade jag och Stora Syster först och vi begav oss ut i ett
vintervitt Stockholm för att inhandla god frukost.
Efter frukost begav vi oss ut på stan och vi var rejält påklädda för temperaturen var ganska mycket under noll strecket.

Hela dagen har varit mysig med en lång promenad till Gamla Stan och Slottet.
Dagens museum var Livrustkammaren och alla vapen, vackra kläder, vagnar och mycket, mycket mer.
 
Lunch på Vapiano och sedan hem och slappa lite.

Vi inledde kvällen med ostbricka och skålande i champagne
och vi var förväntansfulla inför kvällens show.
Just nu är vi tillbaka i vår lilla boning och tar det lugnt.
Vi skjuter drinken på framtiden eftersom Stora Syster är rejält dålig och behöver vila.
Det blir nog att söka upp en vårdcentral imorgon...

måndag 7 januari 2013

Ljus i mörkret

Någon som verkligen går in för julbelysning!


- Posted from my iPhone

söndag 6 januari 2013

Nu åker julen ut

Idag har vi städat ut julen.
Det kändes skönt.
Att plocka in julen och granen är mysigt och skönt och förväntningarna är höga.
Men att städa ut den är lika mysigt och skönt och förväntningarna
är lika höga på vad detta år ska bjuda på.

Barnen sover längre och längre på morgonen och det
innebär att vi gör detsamma.
Allting blir förskjutet och dygnet blir lite sent.
Men det gör inget.
Vardagen är inte riktigt här ännu.

Maken och jag har städat ut julen idag.
Barnen har tillsammans varit i Malmö och tittat på finalerna i Skåne Cupen.
Inga röda dukar, inga julblommor, inga julgardiner - Allting är borta.
Jag slängde tom det sista av julkulorna och knäcken.
Nu är det slut på sötsaker!

Men det fanns lite brunkål var i frysen och den tog jag ut och gjorde kålpudding på.
Det är en super favorit hos oss alla!
Det blir fantastiskt gott att göra kålpudding på brunkål.
Det är verkligen värt ett försök.

Gårdagens pepparkaksmuffins fick göra oss sällskap till söndags fikat
och 3/4 av familjen roade oss med filmen "Forrest Gump".
Nu är det snart läggdax och en ny arbetsvecka ligger framför oss.

lördag 5 januari 2013

Tretton afton

Tretton afton brukar vi fira hemma hos min mor
och äta god stek med potatis och sås.
Det kräver några timmar i tillagnings process och tid är en bristvara hemma hos oss.

Jag hade lovat att jag skulle bidra med någon kaka till kaffet.
Efter frukost så ställde jag mig och gjorde pepparkaks muffins
och sedan ett snabbt besök på Burlöv Center.
En liten present skulle inhandlas och vi hann även inom Triumph
och deras stora REA.
Många fina underkläder var nedsatta med 50% och det blir en slant.
Det tackar vi för!

Syster London hade skickat julklappar med mormor och efter maten hade vi julklapps utdelning.
Lille Bror och kusinen fick varsin jätte fin mössa som tydligen
var och varannan springer runt med i England.
 Småflickorna i sina nya Urban Ears och varsin I-pod touch
 Lilla Tindra
 Sista rycket av alla julotter
 Mormor hade köpt ett nytt spel, Sequence.
Ett mycket trevligt spel och vi spelade flera rundor
innan vi tackade för oss och cyklade hem i vinter natten.

fredag 4 januari 2013

Fredagmys, igen

Trots att det bara har varit tre dagar med arbete
och det har inte varit mycket folk på jobbet
så kändes det skönt att köra hem och veta att det var "Fredagsmys" på G.

Lille Bror skulle sova borta hos en kompis och jag ville vara hemma innan han stack iväg.
Det innebar att jag hade någon timme och bara relaxa i soffan.
Stora Syster och hennes kompisar invaderade köket och lagade tacos.
Det blev så mycket att det räckte till även Maken och mig.
Skönt, då slapp jag laga middag.

Soffa, På Spåret och en bra svensk film och fredagen är hemma!

torsdag 3 januari 2013

Öde på parkeringen

Mörket håller på och försvinna och morgonljuset är väg fram.
Det var lite lättare att stiga upp i morse.
I två dagar har jag gått och lagt mig vid 22 tiden och sovit till 7 på morgonen.
Men det är verkligen tomt på parkeringen.
Normalt sett brukar det var fullt på parkeringen när jag kommer fram
men dessa mellandagar är det helt öde.
Några ensamma bilar står parkerade.
Just nu är det ganska nervöst på jobbet.
Det är en stor, tung arbetsuppgift som måste vara klar allra senast söndag kväll
för den ska presenteras på måndag.
Usch, jag är väldigt nervös för att jag inte ska klara av det ordentligt.
Det är mycket som står på spel.
Jag gillar inte att allt står och faller med mig, inget skyddsnät överhuvudtaget.
Trots detta så var jag tvungen att bege mig hemåt tidig eftermiddag
för jag hade bokat ett möte på banken tillsammans med Stora Syster.
Nu när hon är myndig så är det dax att hon får lite koll på sin
egna ekonomi och hur det fungerar med kontakten med banken.
Vi fick med oss en del papper, internet dosor, lite appar som ska laddas ner till telefonen osv.
Jag är inte alls orolig för Stora Syster
eftersom hon är väldigt ordningsam och organiserad
och jag tror det kommer bli super bra.
En första inkörsport till egen ekonomi!
Middag och strykning står på kvällens schema.
Nu ska jag sätta mig och sortera lite kort från december månad.
Idag har det varit en grå dag men
"Även om dagen är grå kan den vara vacker - varje väderlek har sin charm"

onsdag 2 januari 2013

Planering framåt

Jag är precis hemkommen från ett planeringsmöte.
Lille Bror spelar fotboll och vi är några som har bildat en föräldrar grupp
och tanken är att vi ska planera in lite roliga saker för pojkarna.

Malin bjöd hem i sitt fina kök och vi hade ett snabb och effektivt möte.
Nästa roliga aktivitet är inplanerad och vi hoppas
att pojkarna kommer tycka det är roligt.
Det gör vi i föräldrar gruppen i alla fall!

Alla TV apparater i hemmet är i full gång och vi tittar alla på olika program.
Någon ser Twilight, någon ser Indiana Jones och den tredje spelar TV spel.
Jag är fortfarande sliten och trött från nyårs firandet.
Julgodiset är utslängt och istället är det påfyllt med naturens godis.
Clementiner är gott och det vimlar av C-vitaminer!

En sak som vi bör tänka på ibland
"Det är inte många som vet hur bra vi har det - däremot hur bra andra har det"
Det är viktigt att lära sig uppskatta det du har framför dig
och inte sukta efter det som du inte har.

Seg start på dagen

Idag var det dax att stiga upp och bege sig till jobbet.
Trots att det blev en tidig kväll igår så var det segt att stiga upp idag på morgonen.
Klockan hann bli halv åtta innan energin hade flödat till.

Barnen har fortfarande jullov och ligger och sover till långt ut på förmiddagen.
Vi har alla en tendens att vända på dygnet när vi är lediga
men när vi väl börjar jobba igen så blir det lite mer ordning och reda även för barnens del.

Nu är musik i hörlurarna som gäller och fokus på att gå igenom dagens arbetsuppgifter.
Planera lite framåt skadar aldrig.

Just nu blommar flertalet av mina orkideér.
De är så vackra med alla sina blommor.

Hoppas ni får en bra dag!

tisdag 1 januari 2013

Årets första dag

Årets första dag kan beskrivas som trött, slött och blött!
Vaknade vid halv elva och klockan hann bli halv tolv innan vi fick tummen loss att äta frukost.
Lite soffa och lite fika och sedan en lång promenad.
Vad äter man nyårsdag?
Jo, Pizza! Att ringa och beställa pizza och tro att man kan få den klar inom 20 minuter är en utopi.
Vi har lärt oss av våra misstag och ringde redan vid fyra tiden och beställde till klockan sju.
Nu är det renbäddat i sängen och Agnetas nyårskarameller väntar på mig.

Hoppas ni har haft en skön dag och känner er redo inför morgondagens arbete!