måndag 8 april 2013

Glömd kroppsdel

Fötter, en glömd kroppsdel.
För många är det så i alla fall
Att vi glömmer ta hand om våra ömtåliga fötter.
Jag är en av dem som kan skriva under på det.

God kväll fina du!
Hur har du det i såhär en vanlig måndag kväll i april?
Snart är det dax för oss alla att ta av oss strumporna som vi har gömt våra fötterna i hela vintern.
Helt plötsligt kommer vi på att vi har något som sitter längst ner på kroppen.
Det kallas fötter och de behöver omvårdnad.

Egentligen är det inte så jobbigt.
Fila dina fötter någon gång i veckan och 
smörj in dem med fet kräm varje kväll innan du går och lägger dig.
Klipp naglarna någon gång då och då
och simsalabim så är dina fötter nöjda och glada.

Jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att säga det än att göra det...
Men för att hjälpa fötterna på traven lite har jag mina
fina Birkenstock inneskor.
De är super, super sköna och är perfekt avpassade för foten.

Ikväll hade Stora Syster ingen fotbolls träning utan istället var det en kickoff
för hela dam,- och herrtruppen i LB07.
De skulle träffas på Mercedes Benz i Malmö Fosie och jag uträttade
lite småärenden under tiden.

Har ni tänkt på att det är ljust ända fram till halv nio nu när vi har fått sommartid?
Tiden går fort och det gäller att ta vara på tiden och njuta
(trots att det är så himla kallt så man får skrapa rutan på bilen på morgonen)

Tjolahopp!
Vi ses imorgon igen.

söndag 7 april 2013

Vår och fåglar

Söndag och vila
Det behövdes efter gårdagens festligheter.
Det var länge sedan vi var ute på barrunda i Malmö
och det var riktigt roligt!
Kan tänka mig att göra om det inom snar framtid.

Våren är i antågande!

Efter att vi hade ätit frukost i soffan framför TV så 
(Det är ett undantag för normalt sett så är det inte tillåtet
hemma hos oss att äta i soffan, äter gör man vid bordet)
fastnade vi framför TV och en bra film.
Vilan var välbehövligt för sedan fick jag världens fart.
Jag städade och sorterade all tvätt så det kändes OK igen.

Eftermiddagen blev en tur till Nova Lund för att handla en vårjacka.
Jag räknade efter hur många år sedan det var sedan jag köpte en vårjacka
och det var över 10 år sedan sist så jag tänkte att nu var det dax.
JOY hade fortfarande 20% rabatt och det blir ju några slantar.
Jackan som jag hade spanat fanns i min storlek
och jag blev jätte glad.

Jag är väldigt glad för scarves och jag hittade en jätte söt scarves 
som var full av fina fåglar i matchande färger.

En annan bra grej med jackan är att den är lite "coated"
vilket är bra när det är lite småregnigt.
Den står emot lite fukta och det passar mig bra
eftersom det brukar bli en del utomhus aktiviteter när fotbolls säsongen sätter igång.

Middagen blev något enkelt och gott nämligen tacos och
vi valde familjefilmen Hugo som kvällsunderhållning.
En väldigt annorlunda men klart sevärd film.

Ha en skön vecka och så hoppas vi på att våren kommer på riktigt snart!

lördag 6 april 2013

Hyllad jubilar

En mindre lyckosam dag mynnade ut i en väldigt lyckosam kväll.
Våra vänner skulle hämta oss klockan två men
tiden tickade iväg och vi startade vårt firande först klockan fem.
Ibland kommer livet emellan och det är inget som vi kan påverka.

Vi inledde kvällen med en god middag hemma hos Stewe och Nettan
för att sedan fortsätta den med Stand up Comedy på Slagthuset i Malmö.
För komiken stod Kristoffer Appelquist och vi skrattade gott i drygt en och en halv timme.
Friterad torsk med potatismos
Ljuvlig glass med friska inslag av bär
På plats i Slagthuset och väntar med spänning på underhållningen
Kvällen var fortfarande ung och vi styrde stegen till puben Bishops Arms för att fortsätta .
Det blev en sent innan vi stupade i säng.

Ett stort tack till våra goda vänner för en supertrevlig afton!

Barrunda i Malmö

God kväll på er.
Skål från Bishops Arms.


Överraskning

Idag är det dax för våra bästa vänner att fira makens 50 års dag.
Vi har ingen aning om vad som ska hända.
Vi blir upphämtade klockan 14 och sen är det ett helt oskrivet blad.

Godmorgon!

Vårsolen skiner och från vad jag kan se kommer det att bli en vacker dag.
Dessa dagar med sol är så uppskattade och ger så mycket energi.
Jag känner mig bättre och jag har sovit ganska gott.
Jag vakande redan klockan sju och har sedan dess suttit här vid datorn
och uppdaterat inläggen från New York.


Lille Bror är iväg och handlar goda bullar till oss och sedan är det lördags frukost på G.
En av de bästa stunderna på veckan.

Jag är spänd inför dagens evenemang!
Det ska bli super mysigt.

fredag 5 april 2013

Hundägare för en dag

Idag är det fredag och det är skönt med helg.
Trots att jag har varit dålig hela veckan har
jag arbetat för full styrka och det tar ganska hårt på krafterna.

Hej på dig!!

Syster Yster och Glenn har åkt på bröllopsresa till Paris och då får jag ta hand
om lilla Tindra några timmar idag.
Ett trevligt sällskap såhär en fredag när jag är krasslig och sitter hemma och jobbar.

Nu har Lille Bror kommit hem från skolan och han har tagit lilla Tindra på en promenad.
Ikväll är det fotbollsmatch för Stora Syster så det blir en kväll utomhus
med kaffe på termos.

Hoppas du får en skön fredag!

torsdag 4 april 2013

BRÖLLOP!!!

Bröllop, visst är det en underbar fest!
Kära Syster Yster och hennes man skulle äntligen säga JA till varandra.
Det kunde inte bli bättre väder än idag.
Solen strålar från en klarblå himmel och våren känns frisk och krispig.

Morgonen inleddes med en tur till Lund och sminkning
för Syster Yster på Make Up Store.
Under tiden som hon blev vacker som en dag var jag på Lindex
och införskaffade lite vackra underkläder.
Det känns alltid lite extra lyxigt inför ett bröllop.

Klockan 12 var det dax för vigsel i småstadens Rådhus.
De är nervösa och glada inför dagens stora händelse.
Vi känner oss vackra och uppklädda inför dagens fest.
Småkillarna i kavaj dagen till ära och småflickorna som brudnäbbar.
Riskornen finns med som ett traditions enligt inslag.
Jag är så glad och lycklig över att få dela denna dag tillsammans med
Syster Yster och Glenn och den närmsta familjen.
Min nya fina klänning och kofta kommer från JOY!
Just nu har de 20% rabatt på hela sortimentet.
Det bjöds på champagne och goda tapas.
Eftermiddagen passerade förbi med presenter och tal
och snart var det dax för brudparet att bege sig till Paris
för sin bröllopsresa!

GRATTIS OCH LYCKA TILL!

tisdag 2 april 2013

Krasslig

Att vakna i morse var ingen rolig upplevelse.
Jag kände mig sjuk, hade ont i halsen, var jätte hostig och förkyld.
Så det blev inget av med att köra till jobbet idag utan köksbordet
fick agera arbetsplats.

Timmarna rusade iväg och när klockan var fyra orkade jag inte längre.
En Ipren och näsdroppar och sedan hoppade jag i sängen.
Kvällen var varit lugn och bara jag och Lille Bror har varit hemma.
Lite fotboll på TV - Zlatan och hans PSG mötte Barcelona i Champions League.
Just nu står det 1-1 och det är dömt staff, fördel Barca.

Nu är det TVn som gäller för mig och sedan hoppar jag i sängen igen.
Förmodligen blir det inget jobb imorgon heller.
Inte om jag mår såhär.

BLÄH!!

måndag 1 april 2013

Bara strul med bilar

Det känns som om våren är på G!
Idag har solen visat sig och temperaturen har varit över 10 grader (i skuggan då alltså)
Vi har alla längtat så innerligt efter dessa dagar.
Du är så välkommen.


Idag var det dax för Stora Syster att träna fotboll och träningen började redan klockan 10.
Tillsammans hade vi gjort en bra planering över dagen men den gick helt åt fanders.
Maken och Stora Syster skulle köra till träningen.
Sedan skulle Maken köra till Emporia och fixa en ny telefon
(eftersom den förra blev stulen i New York)
Nästa stopp var bilverkstaden för min bil skulle lämnas på service.
Jag skulle hämta upp Maken och Stora Syster på bilverkstaden
och sedan skulle vi hem och städa i uterummet och vårpyssla med cyklarna.
Trodde vi ja!!!

Lille Bror och jag kom iväg lite för sent.
Men helt plötsligt börjar alla lamporna lysa i bilen!!!
Batteriet laddar inte!!!
Det är en mardröm att stanna på motorvägen med en bil som inte fungerar.
Inget och be för. Det går ju inte att bryta ihop.
Jag hade tur och kom upp på en avfartsramp och där stod vi som några fån!

Där fick vi sitta en bra stund innan Maken kom.
Med världens största klump i magen bogserade vi bilen genom
Malmö och fram till bilverkstaden.
Jag hatar att både bogsera och att bli bli bogserad!!!

Nu till nästa struliga händelse.
Eftersom Maken blev av med alla sina saker i New York så
kunde han inte legimitera sig när han skulle köpa en telefon
så jag fick snällt följa med till Emporia och bevittna att allting stod rätt till.

Herregud vilken strulig dag!
Luften gick ur mig efter bogsering och strul med telefon köpet.
Inget av det som jag hade tänkt göra idag blev gjort.

Nu har påsken passerat och vi har inte gjort speciellt mycket
mer än att återhämtat oss från vår semester resa.
Idag har vi  suttit i uterummet och ätit lunch
och det kändes skönt och mysigt!

Vi har en ny arbetsvecka framför oss och det ska blir skoj att komma till jobbet imorgon.
Vi har mycket som ska hända innan sommaren och det kommer bli en skoj period.

GOD NATT

söndag 31 mars 2013

Längtan efter våren

Jag är jätte, jätte trött.
Jetlagen är tuff och jag mår lite illa och har ont i huvudet.
Det är svårt att komma isäng och sedan vaknar jag tidigt.

God fortsättning ¨på påsken kära du!

Igår kom vi i säng först vid 2 tiden och eftersom vi skulle skruva fram
tiden till klockan 3 blev det helt plötsligt väldigt sent.
Stora Syster var ute på disco och hon brukar alltid skicka ett SMS när hon är på väg hem.
Det känns skönt att veta att hon är på G hem.
Men just idag hade jag glömt telefonen i köket och
jag hade inte hört telefonen plinga till.
Maken och jag vaknade vid 6 tiden och hade ingen koll på var hon var.
Snabbt ut i köket, lite för snabbt för mig.
Jag blev väldigt illamående och på vägen tillbaka till sängen
svartnade det för ögonen på mig och jag stöd i golvet som en fura, avsvimmad!
Maken for upp och ruskade liv i mig, efter 10-15 sekunder.
Det var väldigt obehagligt!!
Jag slog mig ganska rejält i ena axeln och höger benet.
När jag väl lyckades ta mig tillbaka till sängen
var jag helt slut och kroppen kändes blytung.

Dagen har gått som i ett töcken.
Vår påskmiddag hos Syster Yster blev inställd eftersom de hade blivit magsjuka.
Det kändes helt OK. Jag hade inte varit något trevligare sällskap.

Men något som var positivt var SOLEN!!!
Den sken och gjorde vår dag till en riktig vårdag.
Maken och jag körde en tur till Skrylle och strosade runt en liten stund.


Middag och film på TVn och nu ska jag snart gå och lägga mig.
Förhoppningsvis blir det många timmars sömn.
Jag hoppas på ytterligare en fin och solig dag imorgon.

lördag 30 mars 2013

Påskpyssel

Påskafton!
I år kommer påsken tidigt, alldeles för tidigt om jag får tycka till.
Det hade varit mer lagom om den hade väntat en vecka till
men det är ju inget vi styr över utan påsken firas den första söndagen
efter första fullmånen efter vårdagjämningen.


Vi var helt slut hela familjen och sov till klockan 12.
Jag hade gärna sovit längre men för att försöka komma in i en svensk dygns rytm
var det bara att ta svepa benen över sängkanten och stiga upp.
En snabb dusch och sedan begav jag mig hemåt till min mamma.

Hon hade planerat in lite påskpyssel tillsammans och
vi målade ägg alla barn och barnbarn, några mer energiskt än andra.


Kladdiga och nöjda satte vi oss och åt lite påsklunch för
att sedan cykla hemåt.
Stora Syster och jag hade lite pyssel med surfa runt på lite olika USA skolor
och nu vet vi lite vilken inriktning vi ska styra in det på.

Middag med lax och hemmagjord hollandaise sås och
sedan sjönk vi ner i soffan.
Just nu har vi en gratis månad på CMoore kanalerna och vi hittade
en rolig familje film.

GLAD PÅSK TILL ER ALLA!

torsdag 28 mars 2013

Svenska Ambassaden & Hemresa

Idag var det sista dagen på vår semester i New York.
Vårt plan gick inte förrän klockan 18:30 (amerikansk tid)
och för att utnyttja dagen optimalt så steg vi upp i ottan.
Dagens mission var ett besök på Svenska ambassaden för att skaffa
ett tillfälligt pass till Maken och vi hade avtalat tid klockan 10.

Först var det frukost på en mysig Deli.
Det kryllar av mysiga ställen överallt och vi hade aldrig varit på just detta förrut.
Barnen valde pannkakor och Maken och jag tog omelett.

Innan vi gick ifrån hotellet beställde vi taxi till Newarks flygplats.
Vägen till ambassaden tar cirka 45 minuter och gå och vi gick längs
Park Avenue och Grand Central Terminal.
I en av hallarna hade de en utställning med en massa getter.
Bilderna gör inte dem rättvisa. De var verkligen färgglada och coola.

Efter knappt en timme så nådde vi fram till Svenska General konsultatet
och vi fick utfärdat ett tillfälligt pass till hutlösa pengar.
Men det är inget att be för om man vill komma ut ur landet så är det bara att betala och se glad ut.
Vi fortsatte vår färd längs Park Avenue och nådde fram till
Apple Store vid Pulitzer Fountain och det världsberömda Plaza Hotel.
Applestore butiken har öppet 24/7 365 dagar om året.
Jag måste säga att Apple har verkligen lyckats med sitt varumärken.
De flesta människorna med mobiltelfon och surfplatta hade Apple produkter.
Vi hade tidigare under veckan bara gått förbi Plaza hotel
men nu ville vi gå in och kolla hur det såg ut invändigt.
Och sanna mina ord, det var överdådig lyx och urtjusigt.
Det kostar nog en förmögenhet att spendera en natt där.
En av matsalarna på The Plaza Hotel.
Efter vår tur på hotellet vandrade vi in i Central Park och gick runt och bara njöt av solen
för att sedan gå vidare till 6th Avenue och ner mot Broadway.
Lite shopping och fika på Subway på vägen för att sedan
en sista gång gå förbi Empire State Building.

Taxin till flygplatsen tog cirka 1 timme och vår check in var lite struligare än vanligt
eftersom vi hade ett tillfälligt pass som skulle kontrolleras i en massa
system innan det var klart för oss att få tillåtelse att åka hem.

Flighten hem tog lite drygt 8 timmar och vi landade på Köpenhamns flygplats Kastrup
klockan halv åtta på morgonen (svensk tid).
Min mamma hade tagit tåget över sundet med bilnycklarna eftersom
dessa var också försvunna i och med stölden av väskan.
Så allting löste sig ganska bra tillslut.

Vi har haft en fantastisk resa med en massa upplevelser.
New York är en stad som aldrig sover och vi var rejält trötta.
Vi somnade in i våra sängar och sov några timmar.
Kvällen tillbringade vi framför TVn och pratade om våra
upplevelser. Jag vill spara dem färskt i minnet!
Det är en stor fördel med bloggen för där kan jag gå in och se vad vi hittade på
varje dag och med fina bilder återupplever jag dagarna.

onsdag 27 mars 2013

Brooklyn Bridge & Wall Street

Idag när vi vaknade strålade solen från en klarblå himmel.
Det var perfekt väder för en tur på Brooklyn Bridge och Lower Manhattan.
Som vanligt var vi uppe med tuppen och ute på stan vid halv nio tiden.
Flera dagar i rad hade vi gått förbi en stor och fräsch Deli som vi ville prova på.
Maten ligger upplagt i stora fat och kockarna står på rad och lagar
omelett, french toast och äggröra och en massa annat gott.
De flesta tar sin frukost "on the go" men vi är turister så vi slår oss ner
och äter i lunch och ro och ser alla stressade människor rusa förbi.
Vi har en fin utsikt över hela Deli från vårt lilla bord.
Bara några gator söderöver från vårt hotell ligger den berömda Flatiron Building.
Den är över 100 år gammal och när den byggdes var den New Yorks högsta byggnad
tom den högsta i världen vid den tidpunkten.
Flatiron Building ligger precis i skärningen mellan Broadway och 5th Avenue.
Förr i tiden var denna delen av Broadway ett väldigt fint shopping område
och kallades "Ladies Mile".
Det vackra uret som står på trottoaren framför byggnaden
markerar slutet av det forna shoppingstråket.
Empire State Building reser sig majestätiskt över Manhattan.
Vi gick några kvarter längs Broadway. Vi passerade förbi den kända
heminredningsaffären ABC Carpet & Home innan vi tog tunnelbanan
till Lower Manhattan.
Nu till en av de aktiviteter som vi hade planerat att vi skulle göra,
gå en promenad på Brooklyn Bridge.
Det är ett fantastiskt byggnadsverk som är byggd helt i stål.
Ovanför biltrafiken finns det en gång-, och cykelbana
och den var enormt trafikerad av fotgängare och cyklister, mest av turister förstås.
Utsikten över East River, Manhattan och Brooklyn är magnifik.
Här poserar jag med Empire State Building i bakgrunden.
Den första delen av bron höll de på att renovera så vi traskade på en bit
innan vi "slapp" all renovering.
Stora Syster och Maken
Vi gick nästan över hela bron innan vi vände och gick tillbaka igen.
Utsikt över Lower East Side som innehåller stadsdelarna China Town och Little Italy.
När vi var åter på fast mark vandrade vi vidare ner mot Wall Street och finans distrikten.

City Hall är byggt tidigt 1800-tal.
När byggnaden byggdes så kläddes bara framsidan med marmor.
Man trodde inte att staden skulle växa längre norrut...
Fortfarande idag så har New Yorks stadsfullmäktige sin arbetsplats här.
Den gamla hamnen från 1800-talet är en trevlig del av Lower Manhattan.
Här finns mycket av den ursprungliga sjömans bebyggelsen kvar och idag
huserar affärer och restauranger i de historiska byggnaderna.
Tyvärr hade Superstormen Sandy förstört stora delar av affärerna och 75% av
affärslokalerna stod tomma och höll på att renoveras.
Brooklyn Bridge och Brooklyn
I en av affärerna var det full julmarknad på G.
Det var en enorm affär med precis allt du kan tänka dig i julpynt.
Stackars de som jobbar här, de kan aldrig få någon riktig julkänsla!
Nästa mål för dagen var Wall Street.
Innan vi nådde dit passerade vi Federal Reserve Bank.
Här trycks det dollar sedlar i massor och bevakningen var enorm.
Långt, långt ner under marken ligger världens störst guld reserv.
Gissa om Lille Bror var sugen på att åka ner dit och kolla

New York Stock Exchange är arbetsplatsen för många människor.
Dagligen hanteras cirka 3,5 miljarder aktier.
Gatorna nere på Lower Manhattan är inte alls så breda som övriga Manhattan.
Det är trångt och gatorna följer inte det övriga rutnätet.
NYSE är centrum för världens finansmarknad och
byggnaden är 17 våningar hög och byggdes 1903.
Insprängd på en trång gata ligger NYSE och det måste vara en fröjd
att ha en så vacker arbetsplats.
New York Stock Exchange, enormt vacker.

Vid samma gata ligger Federal Hall och den har en utställning om den amerikanska författningen.
Enligt många är det en av stadens finaste byggnader.
Framför Federal Hall står en bronsstaty av George Washington.
Den är ett minne av att det var här som USA förste president svor presidenteden 1789.
Det första man passerar i Federal Hall är den gigantiska rotundan med
sina höga marmor kolonner.
Takkupolen släpper in vackert ljus.

I slutet av Wall Street ligger en av stadens första kyrkor, Trinity Church.
Kyrkan är byggd i rosa sandsten men efter alla de år som har passerat
så är den inte lika "rosa" längre
Det 86 meter höga kyrktornet är inte speciellt högt i jämförelse med övriga bebyggelsen.
Kyrkan är fortfarande aktiv i många avseenden.
I den kända filmen "National Treasure" med Nicolas Cage i huvudrollen
spelas en del scener i i kyrkan och kyrkogården.

"The Charging Bull" är Wall Streets inofficiella maskot.
Den väger 3200 kilo och är helgjuten i brons.
Den symboliserar styrka, makt och det amerikanska folkets hopp om framtiden.
"The Charging Bull" står framför parken Bowling Green som först var en park
för boskapsmarknad och senare en bowlingbana.
Staketet som omger parken är i original och restes 1771.

US Custom House är ett av New Yorks finaste Beaux Arts byggnader och är helt byggt i granit.

När byggnaden uppfördes var den centrum för New Yorks hamnstad.
Idag är där en permanent utställning om amerikans indianer.

Vi promenerade vidare ner till Battery Park som fortfarande
var ganska illa däran från superstormen Sandy.

Värdshuset Fraunces Tavern är en historisk restaurang.
Här satt George Washington tillsammans med sina officerare. 
Vi var hungriga och bestämde oss för att se hur det såg ut inuti.
Det ångrar vi inte.
En kanon mysig restaurang med öppna spisar, kohudar och utställning
över all världens öl.
Hungern tog över och vi beställde varsin stor Sirloin steak (ryggbiff) som var helt gudomlig.
Vi provade på några olika sorters amerikansk öl, både på flaska och draft
En av de mysiga barerna.
Huset bestod av många olika rum och det fanns barer i alla rummen.
Maken inspekterar ölutställningen.

Vi hade blivit vana resenärer i tunnelbanan och nästa stopp för dagen var Chrysler Building.
Många tycker den är vacker men jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker.
Tornet på byggnaden ser ut som kylaren på en bil.
Interiören är i marmor och hissdörrana är vackra.

FN byggnaden ligger vid vattnet vid East River.
Delegater från 51 medlemsländer har detta som sin arbetsplats.

Att åka till New York utan att äta riktig cheesecake går inte.
Vi hade fått tips om ett café som serverade de bästa bitarna.
Det låg på 1515 Broadway och jag lovar dig att det var värt allt letandes!
Vi valde varsin bit och alla fyra smakade gudomligt!!! 

I New York har även den kända kocken Gordon Ramsay en restaurang.
Lille Bror vill gå dit och titta och han är en modig kille.
Han stegade in i restaurangen och frågade efter menyn för han ville kolla priserna.

Klockan var sent och vi strosade hemåt längs med 5th avenue.
En del skyskrapor var "påskpyntade" och sken i alla påskens färger.