lördag 20 april 2013

Tidig morgon

Nu har fotbollsserien börjat och då är det slut med sovmorgon och lång frukost.
Idag var det Stora Systers tur att spela match med
LB07s F19 lag som spelar i flick allsvenskan.

Det blev en tidig frukost för mig men en supergod sådan.
Lille Bror och Maken skulle iväg på handbollsmatch.
Så blir det med två aktiva barn!
Vi får sammanstråla till lunch istället.

Solen skiner och himmeln är molnfri och klarblå.
Det låter lovande inför helgen.

torsdag 18 april 2013

Surkärring

Jag är lite irriterad idag!
Det kändes inte roligt att stiga innanför dörren idag.
Hela köket svämmade över av disk.
Fullt av väskor i hallen.
100 tals jackor och skor i en enda röra.
Och mitt i allt detta skulle jag ställa mig och laga mat...grrr

Varför har ingen tömt diskmaskinen?
Barnen har varit hemma hela eftermiddagen men
bara ställt disken på hög på diskbänken.
Det fanns inga galgar att hänga sin jacka på så då fick den en annan plats.
Skohyllan var full så då fick skorna stå precis innanför dörren.

Ibland känner jag mig som en himla tjat kärring.
Ta undan efter dig!
Häng upp din jacka!
Häng i de jackor du inte använder i garderoben!
Ställ undan dina skor!
Ta hand om din post!

Varför är det bara jag?
Ibland känns det som om det är bara jag som gör något här hemma.
Varje dag går jag och plockar och plockar och ändå så blir det uppställt.
Om var och en tar ansvar för sina saker så blir det inte så stökigt.

Sen hör det till saken att min tolerans nivå är ganska låg.
Jag tycker inte om när det ligger saker överallt.
Var sak har sin plats och ska ställas undan när det har blivit använt.

Usch, vilket gnälligt inlägg.
Men vardagen är inte alltid så rolig.
Det gäller att bara göra sakerna vissa dagar och
så får man njuta andra dagar.
Idag är en dag då jag bara gör en massa.

Nu får jag gå ner och styra upp Lille Brors muffins bak.
Om jag känner honom rätt får jag storstäda köket när han är klar.

Just nu känner jag bara för att resa bort och ta det lugnt och njuta av sol och bad!

tisdag 16 april 2013

Värsta glaciär

Äntligen!
Jag har fått tummen loss att frosta av frysen!
Jag har gått och tänkt hela vintern att jag måste göra det.
Och så är jag så dum att jag gör det när det börjar bli varmt ute.
Det hade varit mycket smidigare att göra det när vi hade haft minusgrader.


Idag har jag gjort inbjudningskort till Stora Systers student skiva.
De blev jätte fina och hoppas att hon blir nöjd.
Nu väntar vi bara på att de ska dimpa ner i posten så vi kan skicka ut dem till gästerna.

Jag sitter och surfar runt på JOYs nya webbsida.
De har börjat med e-handel och jag som är en stor JOY fantast kan snart
hela sortimentet utantill.
Jag tycker det är så otroligt smidigt att jag har hittat en affär
som har det mesta som jag önskar mig.
Det sparar mycket tid och jag blir nöjd.

Jag är verkligen ingen person som gillar att gå runt i affärer och shoppa.
Jag måste se plagget några gånger och känna in det.
Att handla på impuls är inget för mig.
Det visade sina tydliga spår när vi var i New York.
Det enda jag handlade där var ett par vita Converse och Bare Minerals smink.

Nu väntar några maskiner tvätt på mig som ska sorteras och vikas.
Urtråkigt!
But someone has to do it!

måndag 15 april 2013

Brovallen, Bunkeflostrand

Måndag och en ny vecka framför oss.
Nya utmaningar som vi ska hantera.
Det kan vara både stora och små.

God kväll kära du!
Nu har äntligen våren kommit.
Idag när jag körde hem från jobbet så var temperaturen över 20 grader.
Alldeles, alldeles underbart.
Alla suktar efter solen och värmen.

Att våren kommer innebär också att fotbollen flyttar till gräsplaner.
Så from idag så tränar Stora Syster på Brovallen i Bunkeflostrand
som ligger precis vid brofästet vid Lernacken
En helt underbar utsikt.
Jag hade bestämt träff med min fina vän Anna-Lena.
Vi träffas några gånger per år och försöker kombinera nytta med nöje.
Vi ventilerar våra tankar och idéer och försöker stötta varandra
i vårt vardagspussel.
Det är så skönt att ha någon som jag känner mig utan och innan
alla mina fel och brister och ändå gillar mig för den jag är.
Ingen är perfekt och det är bara och inse.

Nu har student planeringen tagit fart ordentligt.
Jag skriver ner alla mina idéer och bockar av efterhand.
Mycket kan man inte göra förrän precis någon vecka innan
men det gäller att ha koll så jag inte missar något.
Det är något som jag är bra på, att göra listor och bocka av.

Usch, nu är jag hungrig så då får jag gå och lägga mig.
Annars finns det risk att jag faller för frestelsen...

söndag 14 april 2013

Gott dagsverke

Söndag = vilodag?
Om vi vilar på söndagen när ska vi hinna med allt som vi måste och vill göra?
Jag arbetar heltid och är hemma vid halv sex varje dag
och då är det middag, läxa, tvätt och städning som gäller.

Allt det andra som att städa trädgården,
köra på någon rolig utflykt
strosa på stan och fixa
baka goda kakor och bröd
gå på bio
Ja, det finns en uppsjö av saker som jag vill göra.
Allt detta ska pressa in på helgen.
Sedan hör det till saken att jag är en tipsoptimist utan dess like
så helgen är full av saker och jag hinner med hälften.
Kan bli en stressfaktor men jag har lärt mig
under årens lopp att då får jag helt enkelt göra det nästa helg.
Eller välja att inte göra det alls.
Jag dör ju inte om jag inte hinner med allt som jag har planerat.

Nåja, vi har alla våra akilleshälar som vi måste jobba på.
Huvudsaken är att vi mår bra och känner oss tillfreds.

Sovmorgon till halv tio och goda Keso plättar till frukost.

Sen var det dax för dagens trädgårdsprojekt.
På med fula trädgårdskläder och sedan var jag i gång.
Vårblommor i krukorna, klippa ner lite buskar och träd och rensa rabatten.
Även högtryckstvätten åkte fram och jag började att spola rent kantstenen runt rabatten.
Alla blev inte klara men lite då och lite då så blir jag färdig tillslut.
Helt plötsligt så blev det barnens cyklar som fick sig en rejäl omgång.

Så när klockan var halv sex kände mig ganska trött och smutsig.
Men känslan av ett gott dagsverke är obetalbar.
Nu väntade jag bara på att den manliga delen av familjen
skulle komma hem från sin handbollscup i Danmark.
Lille Brors lag hade inte lyckats speciellt bra så han var inte helt nöjd.

Jag hade prövat på ett nytt recept, Rättikagratäng.
Det smakar precis som potatis och konsistensen är densamma.
Fördelen är att det är oerhört lite kolhydrater och det passar mig.

God kväll och hoppas du får en fin vecka!

lördag 13 april 2013

Seriepremiär i Elitettan

Idag smäller det!
Seriepremiär i Elitettan!
Stora Systers lag LB07 spelade hemmamatch och vi var åskådare


Tiden går fort när man är glad och har roligt.
Idag är en sådan dag.
Efter frukost pratade jag i över en timme med Syster London och
även det är alldeles för sällan.
Men det är svårt att hinna med i vardagen.

Idag var det dax för vårens höjdpunkt för Stora Syster.
All träning och slit skulle ge utdelning.
Men dessvärre har hon fått en överbelastning i låret och kunde inte
vara med i dagens match.
Vi var trogna åskådare och det blev en spännande match.
Tyvärr blev det förlust med en futtigt mål och
Hammarby vann med 1-2.

Nu är det kväll och jag är på G att krypa till kojs.

Vi ses imorgon igen!

Frukost på Café Element

Vilken mysig dag jag har haft!
Att få träffa en gammal kär vän som jag inte har träffat på hur länge som helst.
Tillbringa tid med min kära dotter
och nu ska jag snart äta god middag.
Livet på en pinne!

Hej fina du!
Hur har din dag varit?

Jag sov ganska oroligt.
Av någon konstig anledning känns det tomt att gå och lägga sig utan sin äkta hälft.
Dessutom var Stora Syster ute med sina vänner och
någon måste ha koll på att hon kommer hem.
Det är normalt sett Maken som ligger och halvsover när hon är ute och festar
och jag sover som en stock.

Men just idag gjorde det inget att jag var lite trött
eftersom jag skulle träffa min fina vän Sandra och vi skulle äta frukost tillsammans.
Det är så konstigt att vi låter tiden gå så långt mellan gångerna.
Vi hade bestämt träff på ett jätte mysigt café som serverade frukost/brunch
och det fanns mycket gott att välja på.
Tiden gick fort och vi åt från den fina buffén och vi gjorde mumsiga våfflor med grädde.
För att inte låta tiden gå så långt mellan gångerna vi ses så har vi redan bestämt en ny träff.
Då ska vi gå och se "Miss Saigon" på Malmö Opera.
Vi skiljdes efter några timmar och jag kände mig så lycklig och glad.
Tack för en mysig frukost fina Du!


På vägen till bilen gick jag förbi en av Malmös gymnasieskolor, Pauliskolan!
En gammal, fin skola från mitten av 1800-talet med tekniska anor.
Tänkte att det kunde vara lite roligt med lite kuriosa från Malmö.

Ha en fortsatt bra dag!

fredag 12 april 2013

Vårblommor på G

T.G.I.F

Det blev en relativt lugn dag för mig.
Arbetet flöt på och jag kunde köra hem redan vid två tiden.
Egentligen hade jag behövt arbeta längre men
Maken och Lille Bror skulle åka iväg till Danmark på handbollscup
och jag ville vinka av dem vid bussen.
Det var förväntansfulla ungdomar och ledare som åkte iväg.
Hoppas de får en rolig helg med spännande handboll.

Jag fortsatte med mina eftermiddagsplaner och körde till
småstadens plantskola och inhandlade lite vårblommor.
Jag kan känna att jag är lite svältfödd på att hålla på
i trädgården och pyssla.
Vintern har varit lång och hård och fortfarande känns det som
om det är för tidigt med blommor i krukorna.
Men penséerna klara lite kyla så jag chansade.

Middag och på min meny stod det pizza alá LCHF style.
Först var jag lite skeptisk mot bottnen som bestod
b.l.a. av ägg, mandelmjöl, grädde och ost men det var över förväntan.

Resten av kvällen tillbringade jag i soffan och tittade på
Let´s Dance och alla deras vackra klänningar.
Tänk att få bära så vackra klänningar vecka efter vecka.
Det måste vara en dröm.

Nu är det helg och jag ser framemot morgondagen!

torsdag 11 april 2013

Iphone 5

Nya telefoner!
Båda barnens telefonabonnemang var på väg att löpa ut.
Glasen var spruckna på bägges Iphone 4.
Det kostade inte jätte mycket mer att byta ut telefonen
än att byta glaset på dem.
Så det fick bli nya telefoner till dem
Stora Syster tog en vit och Lille Bror tog en svart.
Jag måste hålla med om att den är snyggare än sin föregångare.

Idag följde min mor med till Emporia när det var dax att köra
Stora Syster till träningen.
Jag och Lille Bror ordnade med telefonerna och min mor gick vilse bland gångarna.
Nja, nästan iallafall.
Jag måste medge att det är svårt och hitta där och 
jag har ju varit där några gånger så det är ju lätt för mig att hitta nu...

En tur inom JOY (naturligtvis) och prova en ny favorit kjol.
Den kan bli ett bra plagg att ha på jobbet i vår.
Jag provade den och den var som gjord för mig.
Sagt och gjort!
Den fick följa med mig hem.

När vi kom hem så var hela vardagsrummet fullt av packning
inför helgens handbollscup i Köpenhamn.
Det var bara att blunda för röran och önska
att det allt blev nerpackat.

onsdag 10 april 2013

Ny fin dator

Idag börjar ett nytt liv.
Jag har fått en ny dator på jobbet och
det bästa av allt är att den startar på cirka 10 sekunder.
Tänk så mycket tid som jag kommer spara in varje morgon
när jag startar datorn...
Min gamla dator var 3 år gammal och tog en hel evighet att starta.


God kväll fina du!
Hur har du det?

Det är en lugn kväll här hemma för mig.
Stora Syster och Maken är på träning och
Lille Bror är ute och springer en runda och 
jag SITTER här!!!
Borde också göra något men känner inte för det.

Jag kanske skulle jobba lite eftersom jag känner mig stressad inför bokslutet
men har ingen ork till det.
Jag ska ta en kopp te och och sen får vi se.

Stora Syster har bakat en kladdkaka som hon
har tänkt att vi ska ha till dagens fotboll mellan Barcelona och PSG.

Om ni är intresserade av kost och mat så är där ett TV program
idag klockan 21 på TVn, "Helt sjukt" med David Hellenius som programledare.

Annars är det lugnt.
Känner mig lite småstressad men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.
Jobbig känsla.
Till helgen ska jag bara ta det lugnt.
Maken och Lille Bror ska åka till Danmark och spela handbollscup
så jag kan hitta på lite vad jag själv känner för.
Lite roliga saker är inplanerat men i stort sett är det tomt och det känns skönt.

Kram till dig cyberspace!

tisdag 9 april 2013

Planeringskväll

Ojojoj, gud vad klockan rinner iväg!
Jag borde gå och lägga mig annars kommer jag vara helt slut imorgon.
Men det är så mycket som jag vill göra.
Tiden räcker inte till helt enkelt...


Idag blev det en lite strulig kväll för mig.
En liten stund i alla fall.
Jag hade en arbetsuppgift som var tvungen att vara färdig
till senast klockan 7 imorgon bitti.
Vid den tidpunkten går det en data uppdatering av siffror
och jag ville att mina siffror skulle uppdateras.
Mitt problem var att tiden rann iväg och senast klockan halv fem
skulle jag lämna in min gamla dator för att sedan hämta ut en ny imorgon bitti.

Helt plötsligt var jag datorlös med en arbetsuppgift som skulle vara färdig!
Tur att det finns mail - jag fick helt enkelt maila hem dokumenten
färdigställa dem där hemma, maila tillbaka till en arbetskamrat
som sedan fick lägga in dem i databasen.
Fix och färdigt inför morgondagens uppdatering!

Sedan har jag suttit här hemma och planerat lite inför våren och hösten.
Där är vissa roliga saker som jag vill göra och då måste det bokas.
Men nu är det klart och det ska bli skoj att ha något att se framemot.

Lite vanliga stödinköp av smör & bröd och samtidigt den 
sedvanliga tvätten och allt plockandes.
Undrar vem som stökar upp överallt???

Nej, nu är det verkligen dax att krypa till kojs
och drömma söta drömmar!

God natt på dig!

måndag 8 april 2013

Glömd kroppsdel

Fötter, en glömd kroppsdel.
För många är det så i alla fall
Att vi glömmer ta hand om våra ömtåliga fötter.
Jag är en av dem som kan skriva under på det.

God kväll fina du!
Hur har du det i såhär en vanlig måndag kväll i april?
Snart är det dax för oss alla att ta av oss strumporna som vi har gömt våra fötterna i hela vintern.
Helt plötsligt kommer vi på att vi har något som sitter längst ner på kroppen.
Det kallas fötter och de behöver omvårdnad.

Egentligen är det inte så jobbigt.
Fila dina fötter någon gång i veckan och 
smörj in dem med fet kräm varje kväll innan du går och lägger dig.
Klipp naglarna någon gång då och då
och simsalabim så är dina fötter nöjda och glada.

Jag kan ju villigt erkänna att det är lättare att säga det än att göra det...
Men för att hjälpa fötterna på traven lite har jag mina
fina Birkenstock inneskor.
De är super, super sköna och är perfekt avpassade för foten.

Ikväll hade Stora Syster ingen fotbolls träning utan istället var det en kickoff
för hela dam,- och herrtruppen i LB07.
De skulle träffas på Mercedes Benz i Malmö Fosie och jag uträttade
lite småärenden under tiden.

Har ni tänkt på att det är ljust ända fram till halv nio nu när vi har fått sommartid?
Tiden går fort och det gäller att ta vara på tiden och njuta
(trots att det är så himla kallt så man får skrapa rutan på bilen på morgonen)

Tjolahopp!
Vi ses imorgon igen.

söndag 7 april 2013

Vår och fåglar

Söndag och vila
Det behövdes efter gårdagens festligheter.
Det var länge sedan vi var ute på barrunda i Malmö
och det var riktigt roligt!
Kan tänka mig att göra om det inom snar framtid.

Våren är i antågande!

Efter att vi hade ätit frukost i soffan framför TV så 
(Det är ett undantag för normalt sett så är det inte tillåtet
hemma hos oss att äta i soffan, äter gör man vid bordet)
fastnade vi framför TV och en bra film.
Vilan var välbehövligt för sedan fick jag världens fart.
Jag städade och sorterade all tvätt så det kändes OK igen.

Eftermiddagen blev en tur till Nova Lund för att handla en vårjacka.
Jag räknade efter hur många år sedan det var sedan jag köpte en vårjacka
och det var över 10 år sedan sist så jag tänkte att nu var det dax.
JOY hade fortfarande 20% rabatt och det blir ju några slantar.
Jackan som jag hade spanat fanns i min storlek
och jag blev jätte glad.

Jag är väldigt glad för scarves och jag hittade en jätte söt scarves 
som var full av fina fåglar i matchande färger.

En annan bra grej med jackan är att den är lite "coated"
vilket är bra när det är lite småregnigt.
Den står emot lite fukta och det passar mig bra
eftersom det brukar bli en del utomhus aktiviteter när fotbolls säsongen sätter igång.

Middagen blev något enkelt och gott nämligen tacos och
vi valde familjefilmen Hugo som kvällsunderhållning.
En väldigt annorlunda men klart sevärd film.

Ha en skön vecka och så hoppas vi på att våren kommer på riktigt snart!

lördag 6 april 2013

Hyllad jubilar

En mindre lyckosam dag mynnade ut i en väldigt lyckosam kväll.
Våra vänner skulle hämta oss klockan två men
tiden tickade iväg och vi startade vårt firande först klockan fem.
Ibland kommer livet emellan och det är inget som vi kan påverka.

Vi inledde kvällen med en god middag hemma hos Stewe och Nettan
för att sedan fortsätta den med Stand up Comedy på Slagthuset i Malmö.
För komiken stod Kristoffer Appelquist och vi skrattade gott i drygt en och en halv timme.
Friterad torsk med potatismos
Ljuvlig glass med friska inslag av bär
På plats i Slagthuset och väntar med spänning på underhållningen
Kvällen var fortfarande ung och vi styrde stegen till puben Bishops Arms för att fortsätta .
Det blev en sent innan vi stupade i säng.

Ett stort tack till våra goda vänner för en supertrevlig afton!

Barrunda i Malmö

God kväll på er.
Skål från Bishops Arms.


Överraskning

Idag är det dax för våra bästa vänner att fira makens 50 års dag.
Vi har ingen aning om vad som ska hända.
Vi blir upphämtade klockan 14 och sen är det ett helt oskrivet blad.

Godmorgon!

Vårsolen skiner och från vad jag kan se kommer det att bli en vacker dag.
Dessa dagar med sol är så uppskattade och ger så mycket energi.
Jag känner mig bättre och jag har sovit ganska gott.
Jag vakande redan klockan sju och har sedan dess suttit här vid datorn
och uppdaterat inläggen från New York.


Lille Bror är iväg och handlar goda bullar till oss och sedan är det lördags frukost på G.
En av de bästa stunderna på veckan.

Jag är spänd inför dagens evenemang!
Det ska bli super mysigt.

fredag 5 april 2013

Hundägare för en dag

Idag är det fredag och det är skönt med helg.
Trots att jag har varit dålig hela veckan har
jag arbetat för full styrka och det tar ganska hårt på krafterna.

Hej på dig!!

Syster Yster och Glenn har åkt på bröllopsresa till Paris och då får jag ta hand
om lilla Tindra några timmar idag.
Ett trevligt sällskap såhär en fredag när jag är krasslig och sitter hemma och jobbar.

Nu har Lille Bror kommit hem från skolan och han har tagit lilla Tindra på en promenad.
Ikväll är det fotbollsmatch för Stora Syster så det blir en kväll utomhus
med kaffe på termos.

Hoppas du får en skön fredag!

torsdag 4 april 2013

BRÖLLOP!!!

Bröllop, visst är det en underbar fest!
Kära Syster Yster och hennes man skulle äntligen säga JA till varandra.
Det kunde inte bli bättre väder än idag.
Solen strålar från en klarblå himmel och våren känns frisk och krispig.

Morgonen inleddes med en tur till Lund och sminkning
för Syster Yster på Make Up Store.
Under tiden som hon blev vacker som en dag var jag på Lindex
och införskaffade lite vackra underkläder.
Det känns alltid lite extra lyxigt inför ett bröllop.

Klockan 12 var det dax för vigsel i småstadens Rådhus.
De är nervösa och glada inför dagens stora händelse.
Vi känner oss vackra och uppklädda inför dagens fest.
Småkillarna i kavaj dagen till ära och småflickorna som brudnäbbar.
Riskornen finns med som ett traditions enligt inslag.
Jag är så glad och lycklig över att få dela denna dag tillsammans med
Syster Yster och Glenn och den närmsta familjen.
Min nya fina klänning och kofta kommer från JOY!
Just nu har de 20% rabatt på hela sortimentet.
Det bjöds på champagne och goda tapas.
Eftermiddagen passerade förbi med presenter och tal
och snart var det dax för brudparet att bege sig till Paris
för sin bröllopsresa!

GRATTIS OCH LYCKA TILL!

tisdag 2 april 2013

Krasslig

Att vakna i morse var ingen rolig upplevelse.
Jag kände mig sjuk, hade ont i halsen, var jätte hostig och förkyld.
Så det blev inget av med att köra till jobbet idag utan köksbordet
fick agera arbetsplats.

Timmarna rusade iväg och när klockan var fyra orkade jag inte längre.
En Ipren och näsdroppar och sedan hoppade jag i sängen.
Kvällen var varit lugn och bara jag och Lille Bror har varit hemma.
Lite fotboll på TV - Zlatan och hans PSG mötte Barcelona i Champions League.
Just nu står det 1-1 och det är dömt staff, fördel Barca.

Nu är det TVn som gäller för mig och sedan hoppar jag i sängen igen.
Förmodligen blir det inget jobb imorgon heller.
Inte om jag mår såhär.

BLÄH!!

måndag 1 april 2013

Bara strul med bilar

Det känns som om våren är på G!
Idag har solen visat sig och temperaturen har varit över 10 grader (i skuggan då alltså)
Vi har alla längtat så innerligt efter dessa dagar.
Du är så välkommen.


Idag var det dax för Stora Syster att träna fotboll och träningen började redan klockan 10.
Tillsammans hade vi gjort en bra planering över dagen men den gick helt åt fanders.
Maken och Stora Syster skulle köra till träningen.
Sedan skulle Maken köra till Emporia och fixa en ny telefon
(eftersom den förra blev stulen i New York)
Nästa stopp var bilverkstaden för min bil skulle lämnas på service.
Jag skulle hämta upp Maken och Stora Syster på bilverkstaden
och sedan skulle vi hem och städa i uterummet och vårpyssla med cyklarna.
Trodde vi ja!!!

Lille Bror och jag kom iväg lite för sent.
Men helt plötsligt börjar alla lamporna lysa i bilen!!!
Batteriet laddar inte!!!
Det är en mardröm att stanna på motorvägen med en bil som inte fungerar.
Inget och be för. Det går ju inte att bryta ihop.
Jag hade tur och kom upp på en avfartsramp och där stod vi som några fån!

Där fick vi sitta en bra stund innan Maken kom.
Med världens största klump i magen bogserade vi bilen genom
Malmö och fram till bilverkstaden.
Jag hatar att både bogsera och att bli bli bogserad!!!

Nu till nästa struliga händelse.
Eftersom Maken blev av med alla sina saker i New York så
kunde han inte legimitera sig när han skulle köpa en telefon
så jag fick snällt följa med till Emporia och bevittna att allting stod rätt till.

Herregud vilken strulig dag!
Luften gick ur mig efter bogsering och strul med telefon köpet.
Inget av det som jag hade tänkt göra idag blev gjort.

Nu har påsken passerat och vi har inte gjort speciellt mycket
mer än att återhämtat oss från vår semester resa.
Idag har vi  suttit i uterummet och ätit lunch
och det kändes skönt och mysigt!

Vi har en ny arbetsvecka framför oss och det ska blir skoj att komma till jobbet imorgon.
Vi har mycket som ska hända innan sommaren och det kommer bli en skoj period.

GOD NATT